PENGARUH INTENSITAS PENGGUNAAN SMARTPHONE DAN MEDIA SOSIAL TERHADAP PROKRASTINASI AKADEMIK PADA SISWA KELAS XI PROGRAM KEAHLIAN AKUNTANSI KEUANGAN DAN LEMBAGA DI SMKN 1 KARANGANYAR
Abstract
ABSTRACT
This research aims to obtain empirical evidence of (1) the influence of the intensity of smartphone use on students' academic procrastination, (2) the influence of social media use on students' academic procrastination, and (3) the influence of the intensity of smartphone and social media use on students' academic procrastination. The population in this study was 107 class XI students of the Financial and Institutional Accounting Skills Program at SMKN 1 Karanganyar. The sample was determined using the Slovin formula, namely, 84 people. The results of this research are (1) the intensity variable of smartphone use (X1) has a partial effect on academic procrastination with a sig value of 0,03 < 0,05, (2) the variable intensity of social media use (X2) has a partial effect on academic procrastination with a sig value of 0,00 < 0,05, (3) the variable intensity of smartphone and social media use simultaneously influences academic procrastination with an F-sig value of 0,00 < 0,05.
Key words: intensity, smartphones, social media, academic procrastination
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh bukti empiris dari (1) pengaruh intensitas penggunaan smartphone terhadap prokrastinasi akademik siswa, (2) pengaruh intensitas penggunaan media sosial terhadap prokrastinasi akademik siswa, (3) pengaruh intensitas penggunaan smartphone dan media sosial terhadap prokrastinasi akademik siswa. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI Program Keahlian Akuntansi Keuangan dan Lembaga di SMKN 1 Karanganyar berjumlah 107 orang. Penentuan sampel menggunakan rumus slovin yaitu 84 orang. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif. Hasil penelitian ini adalah (1) variabel intensitas penggunaan smartphone (X1) berpengaruh secara parsial terhadap prokrastinasi akademik dengan nilai sig 0,03 < 0,05, (2) variabel intensitas penggunaan media sosial (X2) berpengaruh secara parsial terhadap prokrastinasi akademik dengan nilai sig 0,00 < 0,05, (3) variabel intensitas penggunaan smartphone dan media sosial berpengaruh secara simultan terhadap prokrastinasi akademik dengan nilai F-sig 0,00 < 0,05.
Kata kunci: intensitas, smartphone, media sosial, prokrastinasi akademikFull Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.20961/jppak.v5i1.102640
Refbacks
- There are currently no refbacks.
 

  | 

2.png)



4.png)



