Hubungan antara Kepercayaan Diri dengan Komunikasi Interpersonal Siswa
Abstract
The aims of this research are: Describe the level of self-confidence, interpersonal communication skills and analyze the relationship of self- confidence with the interpersonal communication of second grade students of SMA Negeri 1 Karanganyar. This research is quantitative research with correlational methods. The population is second grade students of SMA Negeri 1 Karanganyar with a total population of 431 people. The sampling technique is simple random sampling. Sampling was carried out using the Slovin formula which was then obtained from a research sample of 207 people with details of 17-18 people per class. The research instruments are self-confidence scale and interpersonal communication skills scale. The answer choices use the likert scale with 4 answer choices and analyzed using Product Moment Correlation in SPSS. The results of study obtained that students with low communication skills were 17%, medium at 63%, and high at 20%. While the coefficient value of 0.397 with a sig value of 0.000, which means if it is 0.000 < 0.05 then the confidence variable and the interpersonal communication variable have a relationship. The two have a positive relationship, it means when the level of self-confidence is high, the student's interpersonal communication are also high.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alsa, A. (2006). Hubungan Antara Dukungan Sosial Orang Tua Dengan Kepercayaan Diri Remaja Penyandang Cacat Fisik Pada Slb-D Ypac Semarang.
Angelis, B.D. (2003). Confidence Sumber Sukses dan Kemandirian. Jakarta: Gramedia Pustaka
Arikunto dan Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta: Rineka Cipta
Azwar. (2012). Penyusunan Alat Psikologi.Yogyakarta.Pustaka Pelajar
Cangara. (2011). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
DeVito, J. (2011). Komunikasi Antar Manusia. Edisi Kelima. Jakarta: Profesional Books
Fatimah, E. (2010). Psikologi Perkembangan. Bandung: CV. Pustaka Setia
Fatmawati, dkk. (2021). Hubungan Antara Percaya Diri Peserta Didik dengan Keterampilan Komunikasi Interpersonal Peserta Didik Kelas VIII SMP Islam Tunas Harapan Semarang. Jurnal Ilmiah Penelitian dan Kependidikan, Vol 5 (4)
Ghufron, M. N. & Rini, R. S. (2014). Teori-teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.
Hakim, T. (2002). Mengatasi Rasa Tidak Percaya Diri. Jakarta: Puspa Swara.
Iskandar.(2015). Penggunaan Layanan Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Komunikasi Interpersonal pada Peserta Didik Kelas VIII. Jurnal Unila. Universitas Negeri Lampung
Lindenfield, G. (1997). Seri Keluarga Mendidik Anak agar Percaya Diri: Pedoman bagi Orang Tua. Jakarta: Arcan
Lina & Sr, Klara. (2010). Panduan Menjadi Remaja Percaya Diri. Jakarta: Nobel Edumedia
Rahayu. (2013). Menumbuhkan Kepercayaan Diri Melalui Kegiatan Bercerita. Jakarta: PT Indeks
Rakhmat, Jalaluddin.(2012). Metode Penelitian Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sa’diyah, K. & Nashori, F. (2005). Hubungan Antara Kepercayaan Diri dengan Kecemasan Komunikasi Interpersonal pada Penyandang Cacat Tunarungu. Naskah Publikasi. Universitas Islam Indonesia Yogyakarta
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta. Suranto, A .(2011). Komunikasi interpersonal. Yogyakarta: Graha Ilmu
Widjaja, H. (2016). Berani Tampil Beda dan Percaya Diri. Yogyakarta: Araska Publisher
Refbacks
- There are currently no refbacks.