Pengembangan Media Bibliokonseling untuk Mengembangkan Empati Siswa SMA

Nur Setyoningsih, Rian Rokhmad Hidayat, Wardatul Djannah

Abstract

Abstract: The research objective is to produce bibliocounseling to foster the students' empathy. This is research and development. Subjects in the preliminary field testing are two experts in counseling. Subjects in the main field testing are two counselor teachers and five students. Subjects in the operational field testing were 15 students in the tenth grade of SMA Negeri 6 Surakarta. Data collection technique for measuring the acceptability of the product using a questionnaire that was analyzed by using the interrater agreement model. Data collection techniques for measuring the effectiveness of the product by using an empathy questionnaire that was analyzed using the Wilcoxon analysis technique. The result of the product validity test from the experts' assessment was the high validity, while the result of the product acceptability test from the counselor was very high validity, the students' assessment is in very high validity, and the result of the effectiveness test obtained p-value 0,001 (0,001<0,05). Thus, it can be concluded that the products have been developed in this research is valid and effective.

Abstrak: Tujuan penelitian adalah menghasilkan bibliokonseling untuk meningkatkan empati siswa. Penelitian ini menggunakan desain penelitian pengembangan. Subjek dalam uji coba lapangan pendahuluan adalah dua orang ahli dalam bidang konseling. Subjek dalam uji coba lapangan utama adalah dua orang guru BK dan lima orang siswa. Subjek dalam uji coba operasional lapangan adalah 15 siswa kelas X SMA Negeri 6 Surakarta. Teknik pengumpulan data untuk mengukur akseptabilitas produk menggunakan kuesioner yang dianalisis dengan menggunakan model kesepakatan antar penilai. Teknik pengumpulan data untuk mengukur keefektifan produk dengan menggunakan kuesioner empati yang dianalisis menggunakan teknik analisis Wilcoxon. Hasil uji validitas produk dari penilaian ahli adalah validitas tinggi, hasil uji akseptabilitas produk dari konselor validitas sangat tinggi, penilaian siswa validitas sangat tinggi. Hasil uji keefektifan menunjukkan skor p-value 0,001 (0,001<0,05). Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa produk yang telah dikembangkan dalam penelitian ini valid dan efektif.

Keywords

Bibliokonseling; Empati; Siswa SMA

Full Text:

PDF

References

Borba, M. (2008). Membangun Kecerdasan Moral: Tujuh Kebajikan Utama Agar Anak Bermoral Tinggi. Terj. Lina Jusuf. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Borg, W. R. & Gall, M. D. (1983). Education research: an instrucduction (4th Ed). New York: Longman Inc.

Boyd, M., A. (2008). Psychiatric Nursing: Contemporary Practice. New York: Lippincott Williams &

Wilkinds. Gregory, R.J. (2013). Tes Psikologi: Sejarah, Prinsip, dan Aplikasinya (6th Ed). Jakarta: Penerbit Erlangga.

Hariyadi, Sugiharto, Sutoyo. (2014). Bimbingan Kelompok Teknik Biblio-Counseling Berbasis Cerita Rakyat Untuk Mengembangkan Kecerdasan Interpersonal Siswa SMP. Jurnal Bimbingan Konseling Universitas Negeri Semarang, November 2014.

Itabiliana, V. (2014). Tingkatkan Kebahagiaan dengan Berbagi. Harian Kompas. http://health.kompas.com/read/2014/11/21/122700723/.

Khofifah, A., Sano, A., dan Syukur, Y. (2013). Permasalahan yang Disampaikan Siswa Kepada Guru BK/Konselor. Jurnal Konselor Universitas Negeri Padang, Volume 2 Nomor 2 Juni 2013: hlm 26-33.

Recob, Amy. (2008). Bibliotherapy: When Kids Need Books. Bloomington: iUniverse. Roselina dan

Shukry, M. (2006). Bibliotherapy: A Tool For Primary Prevention Program With Children and Adolescents. Jurnal Antidadah Malaysia, hal 75-90.

Semai Jiwa Amini (Sejiwa), Yayasan, Nusantara, Ariobimo (Ed.). (2008). Bullying Mengatasi Kekerasan di Sekolah dan Lingkungan. Jakarta: Grasindo.

Ubaedy, An. (2008). Berkarier di Era Global. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Winkel. (2012). Bimbingan dan Konseling di Institusi Pendidikan. Yogyakarta: Media Abadi.

Yuliawati, Redita. (2011). Layanan Bimbingan dan Konseling Berbasis Biblioterapi: Sebuah Pengembangan Perpustakaan Sekolah. Visi Pustaka, Vol. 13 No. 3 Desember 2011.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.