Studi Fenomenologi Identitas Diri Anggota Clique

Sylva Indah Kirana, Ribut Purwaningrum, Rian Rokhmad Hidayat

Abstract

Abstract: This study aims to determine the meaning of forming the self-identity of students who are members of a clique at school. This study uses a qualitative method with a phenomenological approach. The subjects in this study were three students with the initials IPA, RS, and YF. The three subjects are members of a different clique at school, where all members are female. The data collection carried out in this study used interview, observation, and documentation techniques. The method used to analyze the data is done in three ways: data reduction, data presentation, and drawing conclusions and verification. Test the validity of the data using source triangulation and technique triangulation. The results showed that the background of the formation of the clique was caused by the similarities between members in terms of gender and interest and liking for something. The three subjects have differences in interpreting the process of forming self-identity. The image of the clique at school affects how the subject views his identity. The three subjects felt the influence of the clique in forming self-identity, namely, understanding the uniqueness of the self that distinguishes it from others and its role in the clique.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui makna dari pembentukan identitas diri peserta didik yang menjadi anggota dari sebuah clique di sekolah. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan fenomenologi. Subjek pada penelitian ini adalah tiga orang peserta didik berinisial IPA, RS, dan YF. Ketiga subjek merupakan anggota dari sebuah clique yang berbeda di sekolah, dimana seluruh anggotanya berjenis kelamin perempuan. Pengumpulan data yang dilakukan dalam penelitian ini menggunakan teknik wawancara, observasi, dan dokumentasi. Metode yang digunakan untuk menganalisis data dilakukan dengan melalui tiga cara yaitu reduksi data, sajian data, dan penarikan simpulan dan verifikasi. Uji validitas data menggunakan triangulasi sumber dan trianggulasi teknik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa latar belakang terbentuknya clique disebabkan oleh adanya kesamaan antar anggotanya, baik dari segi jenis kelamin maupun minat dan kesukaan terhadap sesuatu. Ketiga subjek memiliki perbedaan dalam memaknai proses pembentukan identitas diri. Citra clique di sekolah berpengaruh terhadap cara subjek memandang identitas dirinya. Ketiga subjek merasakan adanya pengaruh clique dalam membentuk identitas diri, yaitu memahami keunikan diri yang membedakan dengan orang lain serta memahami perannya didalam clique.

Keywords

Phenomenological Studies, Self Identity, Clique

Full Text:

PDF

References

Ali, M & Asrori, M. (2014). Psikologi Remaja. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Batubara, J. R. (2016). Adolescent Development (Perkembangan Remaja). Sari Pediatri, 12(1), 21-9.

Creswell, J. W. (2014). Researsh Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. United States of America: SAGE Publications, Inc.

Desmita. (2008). Psikologi Perkembangan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Hallinan, M. T., & Smith, S. S. (1989). Classroom Characteristics and Student Friendship Cliques. Social forces, 67(4), 898-919.

Hidayah, N & Huriati, H. (2016). Krisis Identitas Pada Diri Remaja. Sulesana. 10(1): 49 – 62.

Martin, W & Stendler, C B. (1959). Child Behavior and Development. United States of America: Harcourt, Brace & World, Inc.

Muttaqin, D & Ekowarni, E. (2016). Pembentukan Identitas Diri Remaja di Yogyakarta. Jurnal Psikologi. 43(3): 231 – 247.

Papalia, D. E., Sally W. O, dan Ruth D. F. (2009). Perkembangan Manusia. Jakarta: Salemba Humanika.

Ristianti, A. (2008). Hubungan Antara Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Identitas Diri Pada Remaja di SMA Pusaka 1 Jakarta. Skripsi. Repository Universitas Gunadarma. Universitas Gunadarma.

Salkind, N. J. (Ed). (2008). Encyclopedia of Educational Psychology. California: Sage Publications.

Santrock, J. W. (2003). Adolescence Perkembangan Remaja. Jakarta: Erlangga.

Schickedanz, J. A. dkk., (2001). Understanding Children and Adolescents. Boston: Allyn & Bacon.

Steinberg, L., & Morris, A. S. (2001). Adolescent Development. Annual Review of Psychology, 52(1), 83-110.

Ully, C. (2012). Latar Belakang Terbentuknya Clique The Allay’s dan Faktor-faktor yang Mendorong Kekohesifan Antar Anggotanya. Jurnal Penelitian dan Pengukuran Psikologi. 1(1): 153 – 163.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.