Kemanjuran Teknik Motivational Interviewing Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SMK

Indra Ratna Dewi, Siti Sutarmi Fadhilah, Agus Tri Susilo

Abstract

Abstract: This study aims to test the effectiveness of the Motivational Interviewing technique to increase the learning motivation of SMK students. This study uses a Non-equivalent Control Group Design. The research subjects of each experimental and control group were seven students selected using the purposive sampling technique. Research data were collected using a learning motivation scale. The results of the Mann-Whitney test analysis showed a p-value score of 0.002 (0.002 <0.05). It can be concluded that there is a significant difference in the posttest score of learning motivation between the experimental group and the control group. This difference occurred because of the treatment for the experimental group in the form of motivational interviewing techniques..

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menguji keefektifan teknik Motivational Interviewing untuk meningkatkan motivasi belajar siswa SMK. Penelitian ini menggunakan Non equivalent Control Group Design. Subjek penelitian masing-masing kelompok eksperimen dan kelompok kontrol berjumlah tujuh siswa yang dipilih menggunakan teknik purposive sampling. Data penelitian dikumpulkan menggunakan skala motivasi belajar. Hasil analisis Uji Mann-Whitney menunjukkan skor p-value 0,002 (0,002<0,05). Dapat disimpulkan bahwa ada perbedaan yang signifikan dari skor hasil posttest motivasi belajar antara kelompok eksperimen dengan kelompok kontrol. Perbedaan tersebut terjadi karena adanya treatment untuk kelompok eksperimen berupa teknik motivational interviewing.

Keywords

Motivational Interviewing, Vocational High School Students; Learning Motivation

Full Text:

PDF

References

Adhiputra, N. (2015). Konseling Kelompok. Yogyakarta: Media Akademia.

Alizadegani F., Zaini M. F., dan Delavari G. (2014). Stress Free and High Self-Esteem: Approaches of Motivation towards Teachers and School Students. Malaysia: Journal Social and Behavioral Sciences Vol. 114, pp 711 – 714.

Erford, B. T. (2016). 40 Teknik yang Harus Diketahui Setiap Konselor. Terj-Soetjipto, dkk. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Gredler, M. E. B. (1991). Belajar dan Membelajarkan. Jakarta: Rajawali. Hamalik, O. (1992). Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung: Sinar Baru.

Istikasari, R. (2015). Self-Regulated Learning dengan Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Manyaran Wonogiri [Skripsi]. Surakarta: FKIP Universitas Sebelas Maret.

Lundahl, B. & Burke L. B. (2009). The Effectiveness and Aplicability of Motivational Interviewing: A Practice-Friendly Review of Four Meta-Analyses. Journal Clinical Psychology Vol. 65, pp 1233.

Miller, W. R. & Rollnick, S. (2002). Motivational Interviewing: Preparing People for Change, 2nd Edition. New York: Guilford Press.

Pratiwi, D. M. (2016). Motivational Interviewing untuk Meningkatkan Motivasi Pada Mahasiswa S1 [Thesis]. Jakarta: Universitas Indonesia.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sun Q.-H. Song D., Xu T.-Z. (2014). Effect of motivational interviewing on self management in patients with type 2 diabetes. Journal of Nursing Sciences. Vol. 1, No. 3, pp. 291-297.

Uno, H. B. (2014). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.

Wahab, R. (2015). Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.