Efektivitas Sosiodrama untuk Meningkatkan Komunikasi Interpersonal dan Kepercayaan Diri Siswa SMA

Rosita Dyah Primanti, Mudaris Muslim, Ulya Makhmudah

Abstract

Abstract: This study aims to test the effectiveness of sociodrama techniques in improving students’ interpersonal communication and self-confidence. This research uses the Quasi-Experimental Design method with a Nonequivalent Control Group Design. This study consisted of an experimental group and a control group. Subjects totaling 64 students were selected using the purposive sampling technique, divided into 32 students as the experimental group and 32 students as the control group—data collection techniques using interpersonal communication questionnaires and self-confidence questionnaires. Data analysis used Mann Whitney and Descriptive Analysis Techniques. This study concludes that sociodrama techniques effectively improve students’ interpersonal communication and self-confidence, and sociodrama techniques are more effective in increasing students' independence. self-confidence compared to interpersonal communication of students.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menguji keefektifan teknik sosiodrama dalam meningkatkan komunikasi interpersonal dan rasa percaya diri siswa. Penelitian ini menggunakan metode Quasi Exprimental Design dengan Nonequivalent Control Group Design. Penelitian ini ini terdiri dari kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Subjek berjumlah 64 siswa dipilih dengan menggunakan teknik purposive sampling yang terbagi menjadi 32 siswa sebagai kelompok eksperimen dan 32 siswa sebagai kelompok kontrol. Teknik pengumpulan data menggunakan angket komunikasi interpersonal dan angket kepercayaan diri. Analisis data menggunakan uji Mann Whitney dan Teknik Analisis Deskriptif. Kesimpulan dari penelitian ini adalah teknik sosiodrama efektif untuk meningkatkan komunikasi interpersonal dan kepercayaan diri siswa, serta teknik sosiodrama lebih efektif untuk meningkatkan kemandirian siswa. Kepercayaan diri dibandingkan dengan komunikasi interpersonal siswa.

Keywords

Interpersonal Communication; Self-Confidence; Sociodrama

Full Text:

PDF

References

Alaba, S.O & Tayo, O.K. (2014). A Study of the Effectiveness of Socio-Drama Learning Package in Promoting Environmental Knowledge and Behaviour of Secondary Schools Students in Osun State, Nigeria. Mediteranean Journal of Social Sciences. 5 (23), 1325-1330.

Berger, C.R. (2005). Interpersonal Communication: Theoretical Perspectives, Future Prospects. Journal of Communication. 415-447.

Chen, X. (2012). Culture, Peer Interaction, and Socioemotional Development. Child Development Perspectives. 6 (1), 27-34.

Fitri, E., Zola, N., Ifdil, I. (2018). Profil Kepercayaan Diri Remaja serta Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia. 4 (1), 1-5.

McLennan, D.M.P. (2008). The Benefits of Using Sociodrama in the Elementary Classroom: Promoting Caring Relationships Among Educators and Students. Early Chilhood Education Journal. 35, 451-456.

Prisnawati, T.A. (2016). Upaya Guru Bimbingan dan Konseling dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa dengan Teknik Sosiodrama Kelas VIIIB SMP N 1 Sentolo Tahun Ajaran 2015/2016. Skripsi Tidak Dipublikasikan. Universitas PGRI Yogyakarta, Yogyakarta.

Purnomo, D.P., Harmiyanto. (2016). Hubungan Keterampilan Komunikasi Interpersonal dan Kepercayaan Diri Siswa Kelas X SMAN 1 Garum Kabupaten Blitar. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling. 1(2), 55-59.

Rohayati, I. (2011). Program Bimbingan Teman Sebaya untuk Meningkatkan Percaya Diri Siswa. Studi Pre-Eksperimental. 1, 368-376

Singh A.K. (2014). Role of Interpersonal Communication in Organizational Effectiveness. International Journal of Research in Management & Business Studies. 1, 36-39.

Suranto (2011). Komunikasi Interpersonal. Yogyakarta: Graha Ilmu

Walter, F.B, MD & Walters, R. (2013). Applying Sociodramatic Methods in Teaching Transition to Palliative Care. 606 Journal of Pain and Symptom Management. 45, 606-619.

Wicaksono, G. (2013). Penerapan Teknik Bermain Peran dalam Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Interpersonal Siswa Kelas X Multimedia SMK IKIP Surabaya. Jurnal Mahasiswa Bimbingan Konseling. 1 (1), 61-78.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.