Peran kepala sekolah dan madrasah sebagai supervisor pada pengembangan kurikulum sekolah pusat keunggulan SMK negeri 1 bagor
Abstract
The principal is the spearhead of the leadership of an educational institution, both general education and Islamic education. Institutional leaders must have academic, social and personality qualifications and competencies as the basis for becoming a quality leader. The quality of educational institutions, one of which is seen from the role of school principals in various fields. The purpose of this study is to analyze and describe the Role of School Principals and Madrasah in the development of the Curriculum in educational institutions, especially at SMKN 1 Bakor, Nganjuk Regency. This research uses a qualitative approach through field studies. The data collection technique uses interview and documentation methods with data sources obtained through the Principal and the Curriculum Waka. Curriculum is an educational plan and design that will be carried out in an educational institution, both general education and Islamic education. The development of the curriculum at SMK Negeri 1 Bagor, as a Center of Excellence school, cannot be separated from the role of the principal. As a supervisor and controller, the principal plays an important role in curriculum development to improve the quality of the educational institution in accordance with its vision and mission.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akdon.(2009). Strategic Management. Bandung: Alfabeta,
Arikunto, Suharsimi & Lia Yuliana (2008). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Aditya Media.
Burhanudin, Gesi dkk. (2019). Manajemen dan Eksekutif. Jurnal Manajemen, Vol.3 No.2, 51-66.
Chairudin, Mochamad. (2023). Peran Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam Di MI Al Khoiriyah Cerme Gresik. Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Pendidikan Islam (JIPPI), Vol.11 No. 11, 26-39.
Departemen Pendidikan Nasional. (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia .Jakarta: Balai Pustaka.
Harmita, Dwi dan Hery Noer Ali. (2023) . Implementasi Pengembangan dan Tujuan Kurikulum. Jurnal Multilingual, Vo.3 No.1. 114. ISSN: 1412-4823 (Print), ISSN: 2620-625x (Online)
Hidayati. (2024). Peran Kepala Sekolah dalam Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Edukasi Indonesia, Vol. 4, No.1. 43-48.
Husaini Usma, Op. Cit, h. 489.
Isa, I dkk. (2022). Peran kepala sekolah dalam implementasi kurikulum merdeka di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, Vo.6 No.6. 9947 -9957.
Jerry H. Makawimbang. (2012). Kepemimpinan Pendidikan yang Bermutu. Bandung : Alfabeta.
Keputusan Direktur Jenderal Pendidikan Islam Nomor 7232 Tahun 2022 tentang petunjuk Teknik pengangkatan Kepala Madrasah.
Mulayasa, E. (2005). Menjadi Kepala Sekolah Profesional: Dalam Konteks Menyukseskan MBS dan KBK.Bandung: Remaja Rosdakarya.
Neliwati dkk. (2023). Peran Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Kurikulum 2013 Di Unit Pelaksana Teknis SMP Negeri 35 Kota Medan, Jurnal Sains dan Teknologi, Vol.5 No. 2, 726.
Novita Sari, Vera dkk. (2020). Peran Kepala Sekolah Dan Guru Dalam Pengembangan Dan Penerapan Kurikulum 2013 Paud, Jurnal Keislaman dan Pendidikan, Vol.1 No.1, 1-14.
Nurhasanah, N. (2020). Peran Guru dan Kepala Sekolah dalam Pengembangan Kurikulum Madrasah di MTs Muhammadiyah Balangnipa. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 9(1), 42-71.
Nurwiatin, "Pengaruh Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar dan Kesiapan Kepala Sekolah terhadap Penyesuaian Pembelajaran di Sekolah," Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains, dan Teknologi, Vol. 9, No. 2 (2022): 472–487,
Peraturan Direktur Jenderal Guru Dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi Nomor 7327/B.B1/Hk.03.01/2023
Peraturan Menteri Agama Republik Indonesia Nomor 29 Tahun 2014 tentang Kepala Madrasah
Ramadina, E. (2021). Peran Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Mozaic : Islam Nusantara. Vol. 7 No. 2. 131-142.
Rianto, Amril. (2023). Peranan Manajer Dalam Meningkatkan Kinerja Karyawan Pada Pt. Antara Kesuma Medan. Jurnal Ilmiah Maksitek.Vol.8 No.2. hlm. 140.
Riduwan. (2013). Metode dan Teknik Menyusun Proposal Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Suryosubroto, B. (2004). Manajemen Pendidikan Di Sekolah. Jakarta : Rineka Cipta.
Susilana, Rudi. (2006). Kurikulum dan Pembelajaran. Bandung: FIP UPI Bandung.
Suhardiman, Budi . (2012). Studi Pengembangan Kepala Sekolah Konsep dan Aplikasi. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Refbacks
- There are currently no refbacks.