Analisis Dampak Aktivitas Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Terhadap Keterampilan Menulis Karangan Narasi Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar

Ainayah Putri Maharani, St Y Slamet, Siti Istiyati

Abstract

This research aims to describe the impact of school literacy movement activities on the narrative essay writing ability of fourth grade elementary school students. This research is qualitative research using the results of students' narrative essay writing. The object of this research is the impact of literacy on students' narrative essay writing skills. Data collection uses observation, interview and documentation techniques. Data validity testing techniques use source triangulation and engineering triangulation techniques. The data analysis technique uses the Milles and Huberman data analysis model. The results of the research are that the literacy movement carried out can influence the learning outcomes of writing narrative essays for class IV students. This research shows that there are still some students who cannot explain the background indicators in a story. Setting indicators in a story include time, place and atmosphere. It is hoped that the implications of this research can be material for consideration and evaluation in literacy, especially in the activity of writing narrative essays.

Keywords

Literacy, impact of literacy, narrative writing, elementary school

Full Text:

PDF

References

[1] N. Agustina, I. S. Ramdhani, and Enawar 2022 Analisis Gerakan Literasi Pojok Baca Terhadap Minat Baca Kelas 4 SDN Bojong 04 Al-Irsyad 105( 2) 79

[2] A. M. Tunggal Putri, S. Y. Slamet, and J. I. Siti Poerwanti 2023 Analisis kesalahan morfologi bahasa Indonesia dalam karangan narasi peserta didik kelas v sekolah dasar J. Pendidik.Indones. 9(449) 1–6.

[3] A. Alawia 2019 PENERAPAN MEDIA GAMBAR LINGKUNGAN SEKITAR DALAM berkomunikasi . Bahasa memiliki peran sebagai pusat dalam perkembangan menguasai pemakaian bahasa Indonesia yang baik dan benar . Kesalahan 2(2) 147–158

[4] Falabiba 2019 Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Pada Siswa Kelas III SD Muhammadiyah 5 Malang 9–22

[5] S. Febiola and Yulsyofriend 2020 Penggunaan Media Flash Card terhadap Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini J. Pendidik. Tambusai 4(2) 1026–1036

[6] S. F. Fitroh 2015 Dongeng Sebagai Media Penanaman Karakter Pada Anak Usia Dini Univ. Trunojoyo Madura 2 76–149

[7] W. Rahayu, S. Suyono, and R. S. I. Dewi 2023 Peningkatan Keterampilan Menulis Tegak Bersambung melalui Portofolio di Kelas Rendah Sekolah Dasar JIIP - J. Ilm. Ilmu Pendidik.6(8) 5604–5610

[8] B. Ibrohim 2020 Berbagai Kegiatan Membaca Untuk Memicu Budaya Literasi di Sekolah Dasar Various Reading Activities to Trigger Literacy Culture In Primary School Students 12 (01) 2623–2685

[9] J. E. dkk Prayitno 2021 Analisis kesalahan penggunaan ejaan bahasa Indonesia pada teks karangan narasi peserta didik kelas v SD Didakt. Dwija Indria 9(1) 1–6

[10] E. R. dkk. Mahendra 2021 Pengembangan Komik Pendidikan Sebagai Media Pembelajaran Dan Pengaruhnya Terhadap Motivasi Belajar Siswa J. Educ.9(1) 279–284

[11] N. Nurbaeti, A. Mayasari, and O. Arifudin 2022 Penerapan Metode Bercerita Dalam Meningkatkan Literasi Anak Terhadap Mata Pelajaran Bahasa Indonesia J. Tahsinia 3(2)98– 106

[12] T. Budiharto 2023 Implementasi gerakan literasi sekolah pada literasi baca dan literasi numerasi peserta didik kelas IV sekolah dasar Didakt. Dwija Indria 11(449)

[13] M. H. H. Haq and S. Wahyuningsih 2023 Analisis Kesesuaian Gambar Ilustrasi dengan Teks Narasi pada Buku Bahasa Indonesia Lihatlah Sekitar 11 (449) 160–164.

[14] A. Nurhanifah and R. Diah Utami 2023 Analisis Peran Guru dalam Pembudayaan Literasi Sains pada Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar J. Elem. Edukasia 6(2) 463–479

[15] D. Pujiati, M. Aniq, K. Basyar, and A. Wijayanti 2022 Analisis Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar Analysis of School Literacy Movement in Elementary School Pedagog. J. Islam. Elem. Sch.5(1) 57–68

[16] F. Ramandanu 2019 Gerakan Literasi Sekolah (Gls) Melalui Pemanfaatan Sudut Baca Kelas Sebagai Sarana Alternatif Penumbuhan Minat Baca Siswa Mimb. Ilmu 24(1) 10

[17] D. C. Rohim 2021 Konsep Asesmen Kompetensi Minimum untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar J. VARIDIKA 33(1) 54–62

[18] M. Prasrihamni, Zulela, and Edwita 2022 OPTIMALISASI PENERAPAN KEGIATAN LITERASI DALAM MENINGKATKAN MINAT BACA SISWA SEKOLAH DASAR Mega J. Cakrawala Pendas 8(1)128–134

[19] A. Wicaksana and T. Rachman 2018 “済無No Title No Title No Title Angew. Chemie Int. Ed. 6(11), 951–952. 3(1) 10–27

Refbacks

  • There are currently no refbacks.