Analisis gaya belajar siswa dalam mata pelajaran IPA di masa pandemi covid-19 pada peserta didik kelas V SD
Abstract
This research aims to analyze student learning styles in science subjects during the covid-19 pandemic in grade 5 students at SDN Tunggulsari 1. This research is a qualitative descriptive study with a case study approach. Data collection techniques used interviews, observations, questionnaires, and document studies. This research was conducted using questionnaires distributed to students, observations to observe student activities, interviews with teachers, and documentation to support the research. The data validity test technique uses technical triangulation and time triangulation. Data analysis using Miles and Huberman which includes data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results showed that visual learning style activities, namely students were more likely to use the sense of sight. Auditory learning style activities, namely students are more likely to use the sense of hearing. Kinesthetic learning style activities, namely students are more likely to learn by moving and touching. Visual learning style has a percentage of 54.5%, kinesthetic learning style has a percentage of 36.4%, and auditory learning style has a percentage of 9.1%. The most dominant learning style for fifth graders at SD Negeri Tunggulsari 1 is the visual learning style.
Keywords: learning styles, science, covid-19, elementary schoolFull Text:
PDFReferences
[1] M. Siahaan 2020 Dampak Pandemi Covid-19 terhadap Dunia Pendidikan J. Kajian Ilmiah, 1 1–3
[2] F. Fadhilaturrahmi, R. Ananda, and S. Yolanda 2021 Persepsi Guru Sekolah Dasar terhadap Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid 19 J. Basicedu 5(3) 1683–1688
[3] S. F. Nissa and A. Haryanto 2020 Implementasi Pembelajaran Tatap Muka Di Masa Pandemi Covid-19 J. IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS 8(2) 402
[4] E. Pattanang, M. Limbong, and W. Tambunan 2021 Perencanaan Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Di Masa Pandemi Pada Smk Kristen Tagari J. Manajemen Pendidikan, 10(2) 112–120
[5] N. C. Ritonga and I. F. Rahma 2021 Analisis gaya belajar VAK pada pembelajaran daring terhadap minat belajar siswa J. Analisa 7(1) 76–86
[6] A. K. Sari 2014 Analisis Karakteristik Gaya Belajar Vak(Visual, Auditorial, Kinestetik)Mahasiswa Pendidikan Informatika Angkatan 2014 Edutic - Sci. J. Informatics Educ. 1(1) 1–12
[7] K. Pardede, M. Ahmad, and M. S. Harahap 2021 Analisis Gaya Belajar Serta Pengaruh Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Selama Pandemi Covid-19 J. MathEdu (Mathematic Education Journal) 4(2) 243–252
[8] A. Kurniati, Fransiska, and A. Wika Sari 2019 Analisis Gaya Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V J. Pendidikan Dasar Perkhasa 5(2) 87–103
[9] A. K. Siregar and D. Fitri 2022 Pemilihan Gaya Belajar SMAN 1 Kota Pinang J. Ilmiah Pendidikan Educenter 1(1) 25–31
[10] A. P. Kurniawan and S. Hartono 2020 The Effect of Learning Style on Academic Achievement of Prospective Teachers in Mathematics Education J. Mathematical Pedagogy 2(1) 26
[11] S. Kepa 2019 Pemecahan Masalah Perbandingan Trigonometri Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa Sma Negeri 1 Banda J. Pedagogical Mathematics 1(2) 72–85
[12] J. Jamulia 2018 IDENTIFYING STUDENTS LEARNING STYLE PREFERENCES AT IAIN TERNATE International J. of Education 10(2) 121–129
[13] I. K. Suparya 2018 Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write (TTW) Terhadap Hasil Belajar dan Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar J. Widyacarya 2(2) 19–24
[14] Y. Yusanto 2020 Ragam Pendekatan Penelitian Kualitatif J. Scientific Communication 1(1) 1–13
[15] A. Alfansyur and M. Mariyani 2020 Seni Mengelola Data: Penerapan Triangulasi Teknik, Sumber Dan Waktu Pada Penelitian Pendidikan Sosial J. Historis 5(2) 146–150
[16] S. Sulthon 2017 Pembelajaran IPA yang Efektif dan Menyenangkan bagi Siswa MI Elementary Islamic Teacher J. 4(1) 38–54
[17] Mashadi 2019 Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Materi Tubuh Sehat melalui Metode Pembelajaran Jigsaw (Penelitian Tindakan Kelas Peserta Didik Kelas I Semester 1 SDN Ngiyono Tahun Pelajaran 2016/2017) JPI (J. Pendidikan Indonesia): J. Ilmiah Pendidikan 5(3) 116–122
[18] M. I. Budiawan, M. A., Wimarni, R., & Sriyanto 2020 Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Materi Tubuh Sehat melalui Metode Jigsaw (Penelitian Tindakan Kelas Peserta Didik Kelas I SDN Ngiyono Tahun Pelajaran 2016/2017) JPI (J. Pendidikan Indonesia): J. Ilmiah Pendidikan 6(4) 163–167
[19] E. S. Purwanti 2019 Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Mengembangkan Sumber dan Media Belajar dengan Diskusi Model Think Pair and Share di SD Negeri 3 Glagahwangi Polanharjo Klaten Semester II Tahun Pelajaran 2017/2018 JPI (J. Pendidikan Indonesia): J. Ilmiah Pendidikan 5(4) 213–227
[20] Sriyono 2019 Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Pembelajaran Sains Pada Anak Usia Dini JPI (J. Pendidikan Indonesia): J. Ilmiah Pendidikan 6(4) 181–185
[21] M. M. Zagoto 2019 Perbedaan individu dari gaya belajarnya serta implikasinya dalam pembelajaran J. Review Pendidikan dan Pengajaran 2 259–265
[22] J. Marpaung 2016 Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa KOPASTA J. Program Studi Bimbingan Konseling 2(2) 13–17
[23] T. N. Cholifah 2018 Analisis Gaya Belajar Siswa Untuk Peningkatan Kualitas Pembelajaran Indonesian J. National of Science Education 1(2) 65–74
Refbacks
- There are currently no refbacks.