Penerapan model connecting, organizing, reflecting, extending (CORE) untuk meningkatkan pemahaman konsep peninggalan sejarah kerajaan hindu-buddha dan islam pada peserta didik kelas IV

S A Sanjaya, Hadi Mulyono, Hadiyah Hadiyah

Abstract

This research aims to improve understanding of the concept of historical heritage of
the Hindu-Buddhist and Islamic kingdoms in Indonesia using the CORE model. This research
is a Classroom Action Research conducted in 2 cycles. The research subjects were students in
the 4th grade elementary school Sukoharjo numbering as many as 30 students. Data collection
techniques used were tests, documentation, interviews, and observations. The data analysis is
an interactive analysis model. the average value of understanding the concept before the
action (pre-cycle) was only 34.5%, then 59.5% in cycle 1, and 79.5% in cycle 2. Based on the
results of the study concluded that the CORE model can improve understanding of the concept
of historical heritage of the Hindu-Buddhist and Islamic kingdoms in Indonesia in grade 4
students of elementary school Sukoharjo.

Keywords

CORE Model; Conceptual Understanding;Hindu Kingdom; Buddhist Kingdom; Islamic Kingdom; Elementary School

Full Text:

PDF

References

H. I. Suhada 2017 Konsep Dasar IPS. Bandung: PT Remaja Rosdakarya [2] M. Z. Hilmi 2017 Implementasi Pendidikan IPS dalam Pembelajaran IPS di Sekolah J. Ilm. Mandala Educ 3(2) 164–172 [3] H. Endayani 2017 Pengembangan Materi Ajar Ilmu Pengetahuan Sosial J. Program Studi Pend. IPS FITK UIN SU Medan 1(1) 93-111 [4] S. Y. Ningsih 2017 Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Pendekatan Matematika Realistik di SMP Swasta Tarbiyah Islamiyah J. Math Educ Sci 3(1) 82–90 [5] O. Anisha and H. Mulyono 2020 Peningkatan pemahaman konsep kegiatan ekonomi dan jenis-jenis usaha melalui model pembelajaran kooperatif tipe example non example pada peserta didik kelas V sekolah dasar J. Didakt. Dwija Indria 8(2) 1–5 [6] I. R. Kholidah and A. A. Sujadi 2017 Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V dalam Menyelesaikan Soal di SD Negeri Gunturan Pandak Bantul Tahun Ajaran 2016 / 2017 Jurnal Pendidikan Ke-SD-an 4(3) 428-431 [7] U. Arifah and A. A. Saefudin 2017 Menumbuhkembangkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematik dengan Menggunakan Model Pembelajaran Guided Discovery Jurnal Pendidikan Matematik 5(3) 263–272 [8] Ngalimun 2017 Strategi Pembelajaran Dilengkapi Dengan 65 Model Pembelajaran. Yogyakarta: Parama Ilmu [9] C. Chistella and H. Soekamto 2017 A Comparison between Generative Learning Model and CORE Learning Model The Influence on Learners Higher Order Thinking Skill A Comparison between Generative Learning Model and CORE Learning Model The Influence on Learners Higher Order Thinking Skill Journal of Research & Method in Education 7(2) 48-52 [10] M. N. Arifin 2019 Peningkatan Pemahaman Konsep Bangun Datar dengan Menggunakan Media Realia pada Pembelajaran Matematika pada Siswa Sekolah Dasar J. Pend. Indonesia 5(2) 29–34 [11] A. Susanto 2017 Teori Belajar dan pembelajaran. Jakarta: Prenada Media Group [12] J. W. Santrock 2018 Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Fajar Interpratama Offset [13] A. Shoimin 2017 68 Model Inovatif dalam kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media [14] W. Siswanto and D. Ariani 2017 Model Pembelajaran Menulis Cerita. Bandung: PT Refika Aditama [15] E. M. Ningrum 2017 Penerapan Model Pembelajaran Connecting Organizing Reflecting Extending (CORE) untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Perjuangan Para Tokoh Dalam Mempertahankan Kemerdekaan Indonesia Universitas Sebelas Maret. Surakarta: Universitas Sebelas Maret [16] H Mahfud, I R Widianto, R Ardiansyah 2020 Penggunaan Model Connecting, Organizing, Reflecting,Extending (CORE) untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Peraturan Perundangan Tingkat Pusat dan Daerah J. Pend. Dasar 8(2) 1-8

Refbacks

  • There are currently no refbacks.