Penerapan model pembelajaran means ends analysis (mea) untuk meningkatkan keterampilan pemecahan masalah soal cerita pada siswa sd
Abstract
This research used to improve the problem solving skills in story question by applying the Means Ends Analysis learning model for students. This research uses a qualitative approach by Classroom Action Research (CAR). This classroom action research was conducted using two cycles. The subject of this research is student from fourth grade of SD Negeri Bumi I Surakarta in 2019/2020 academic year, which have 15 student. The techniques of collecting data are observation, interviews, documentation, and tests. The results of the problem solving skills test in each action have increased, in the first condition showed an achievement of 7% or as many as 1 student. In the first cycles in first meeting showed an achievement as much as 20% or 3 students and the second meeting as much as 40% or 6 students. In second cycles in first meeting showed an achievement as much as 67% or 10 students and in second meeting as much as 87% or 13 students. Based on this research, the researcher can conclude that by applying the Means Ends Analysis learning model can improve the problem solving skills in fourth grade of SD Negeri Bumi I Surakarta in 2019/2020 academic year.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
M N Arifin 2019 Peningkatan Pemahaman Konsep Bangun Datar dengan Menggunakan Media
Relia pada Pembelajaran Matematika pada Siswa Sekolah Dasar JPI (Jurnal Pendidik Indones. J
Ilm. Pendidik 5(2) 29-34
Suherman E 2001 Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer (Bandung: JICA-UPI)
Nurjiatun Model Contextual Teaching and Learning (CTL) Menggunakan Bantuan Alat Peraga
Meteran untuk Meningkatkan Kemampuan Matematika Materi Pengukuran Suatu Benda pada
Siswa Kelas III SDN Nganjat Polanharjo Klaten Semester I Tahun Pelajaran 2018/2019 5(4)
-250 M N Arifin 2019 Peningkatan Pemahaman Konsep Bangun Datar dengan
Menggunakan Media Relia pada Pembelajaran Matematika pada Siswa Sekolah Dasar JPI
(Jurnal Pendidik. Indones. J. Ilm.Pendidik 5(2) 29-34
Marsigit 2009 Mathematic For Junior High School (Jakarta: Yudistira)
Nurdalillah 2013 Perbedaan Kemampuan Penalaran Matematika dan Pemecahan Masalah pada
Pembelajaran Berbasis Masalah dan Pembelajaran Konvensional di SMA Negeri 1 Kualuh
Selatan." J. Pendidik. Mat. 6 109–19
Kaya, D. D 2014 The Investigation of Elementary Mathematics Teacher Candidates’ Problem
Solving Skills According to Various Variables Int. Electron. J. Elem. Educ. 6 295–314
Polya G 2011 How to Solve It (New Yersey: Princeton University Press)
Suherman E 2003 Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer (Bandung: Universitas
Pendidikan Indonesia)
Harmini W dan 2011 Matematika Untuk PGSD (Bandung: Rosdakarya)
Rahardjo M dan A W 2011 Pembelajaran Soal Cerita Operasi Hitung Campuran di Sekolah
Dasar (Yogyakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidikan dan Tenaga
Kependidikan Matematika)
Hamzah ali dan muhlisrarini 2014 Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika ed R
G Persada (Jakarta: Raja Grafindo Persada)
Suherman E 2008 Belajar dan Pembelajaran Matematika (Bandung: JICA-UPI)
Huda M 2014 Model-model Pengajaran dan Pemebelajaran (Bandung: JICA-UPI)
Hidayat Arif Wahyu 2019 Penerapan Model Pembelajaran Means Ends Analysis untuk
Meningkatkan Keterampilan Penalaran Bangun Datar pada Peserta Didik Kelas IV Sekolah
Dasar J Didakt. Dwija Indria 7(1)
Sanajaya W 2013 Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan (Jakarta:
Kencana)
Sugiyono 2015 Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D
(Bandung: Alfabeta)
Shoimin A 2014 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013 (Yogyakarta: Ar-
Ruzz Media)
Anisyah K 2019 Peningkatan Kemampuan Analisis Konsep Gaya Dengan Menggunakan
Model Means Ends Analysis pada Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar J Didakt. Dwija
Indria 5(7)
Mustikaningrum R 2019 Penerapan Strategi Pembelajaran Relating, Experiencing, Applying,
Cooperating, Transferring (REACT) untuk Meningkatkan Keterampilan Pemecahan Masalah
Soal Cerita Matematika Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar J Didakt. Dwija Indria 7(3)
Refbacks
- There are currently no refbacks.