Upaya meningkatkan hasil belajar PKn melalui penerapan model pembelajaran kelompok bongkar pasang bagi siswa kelas V sekolah dasar

Puryono Puryono

Abstract

The purpose of this study was to determine the efforts to improve Civics learning outcomes through the application of the Unloading Group learning model for fifth grade students of SD Negeri 2 Carikan Juwiring Klaten in the first semester of the 2018/2019 academic year. This research is a classroom action research (PTK) with the research subject being the fifth grade students of SD Negeri 2 Carikan Juwiring Klaten in the first semester of the 2018/2019 academic year. The data collection techniques used in this study were (1) field relations techniques, (2) participatory observation, (3) interviews, (4) divergent thinking. The collected data were analyzed using descriptive analysis. Based on the data analysis, it can be concluded that from the theoretical or empirical truth that the researchers obtained, then through the Application of the Unloading Group Learning Model can improve the learning outcomes of Civics class V SD Negeri 2 Carikan Juwiring Klaten in the first semester of the
2018/2019 learning year. seen in the results of the scores after they carried out the post test. The results are: a) The lowest score = 75, b) The highest score = 90, c) The average value = 80. From the data above, it shows a significant increase because the results obtained by students which are an average value increase to 24 points.

Keywords

learning outcomes, unloading group, elementary school

Full Text:

PDF

References

T Tanirejda 2013 Konsep Dasar Pendidikan Kewarganegaraan ( Yogyakarta: Ombak)

Depdiknas 2006 Standar Isi Mata Pelajaran PKn (Jakarta: Depdiknas)

Rokhimah 2019 Upaya Meningkatkan Hasil Belajar PKn Tentang Nilai- Nilai Juang dalam

Proses Perumusan Pancasila sebagai Dasar Negara pada Peserta Didik Kelas VI A SD Negeri

Kasreman melalui Metode Tari Bambu di Semester I Tahun Pelajaran 2018/2019 JPI (Jurnal Pendidik. Indones. J. Ilm. Pendidik 5(2) 8–13

Zubaidi 2011 Desain Pendidikan Karakter (Jakarta: Kencana Prenada Media)

C. Suhartini 2019 Peningkatan Prestasi Belajar PKn melalui Metode Kooperatif Pada Siswa

SD JPI (Jurnal Pendidik. Indones. J. Ilm. Pendidik 5(1) 96–101

Depdiknas 2007 Naskah Akademik Kajian Kebijakan Kurikulum Pendidikan Kewarganegaraan

(Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum)

S Ulfah 2019 Upaya Meningkatkan Hasil Belajar PKn tentang Globalisasi pada Peserta Didik

Kelas IV SDN Turusgede di Semester II Tahun Pelajaran 2017/2018 dengan Metode Make A

Match JPI (Jurnal Pendidik. Indones. J. Ilm. Pendidik 5(2) 79–87

Mulyasa 2008 Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (Bandung: Remaja Rosdakarya)

Saptaningrum 2019 Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan

(PPKn) Tema 8 Peristiwa Alam pada Peserta Didik Kelas I B SD Negeri Kasreman Melalui

Media Gambar Seri di Semester II Tahun Pelajaran 2018/2019 JPI (Jurnal Pendidik. Indones.

J. Ilm. Pendidik. 5(4) 328–335

S Arikunto 2010 Penelitian Tindakan Kelas (Jakarta: Bumi Aksara)

Kunandar 2008 Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi

Guru (Jakarta: Raja Grafindo Persada)

M Mashadi 2019 Peningkatan Perhatian dan Hasil Belajar PKn Materi Budi Pekerti melalui

Metode Pembelajaran Talking Stick (Penelitian Tindakan Kelas Pada Peserta Didik Kelas I

Semester 2 SDN Ngiyono Tahun Pelajaran 2015/2016) JPI (Jurnal Pendidik. Indones. J. Ilm.

Pendidik. 5(1) 109–115

A Majid 2011 Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Kompetensi Guru (Bandung: PT

Remaja Rosda Karya)

N Sudjana 2010 Dasar-dasar Proses Belajar (Bandung: Sinar Baru)

W Sanjaya 2006 Strategi Pembelajaran (Jakarta: Media Prenada)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.