Penggunaan Media Flashcard untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Prosedur Peserta Didik Kelas IV di SDN Sumber V Surakarta

Vita Sulistya, Puji Rahayu, Trima Pangestuningsi, Mei Iriana

Abstract

This study was motivated by the low writing skills of students, particularly in the Indonesian language subject, specifically on procedural text material. Students struggle to develop ideas into well-structured sentences. This issue arises because fourth-grade teachers at SDN Sumber 5 predominantly use traditional teaching methods and rely heavily on textbooks, resulting in suboptimal student writing performance. Therefore, this study aims to improve students' procedural text writing skills through the use of flashcard-based learning media. The research employs a Classroom Action Research (CAR) approach, involving 13 students as subjects. The results showed a significant improvement in writing skills. In the pre-cycle stage, only 15% of students met the minimum competency standards (KKTP). This figure increased to 85% in the first cycle and further rose to 92% in the second cycle. These findings indicate that the use of flashcards is effective in enhancing students’ ability to write procedural texts.

Keywords

Flashcard media, procedural text writing skills, and classroom action research

Full Text:

PDF

References

Ajeng, A. O. D., Anita Sarniya, Ofrima Eka Saputri, Siregar, M., & Uswatul Hasni. (2023). Pembelajaran Berbasis Neurosains Dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Ana’ Bulava: Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 42–57. https://doi.org/10.24239/abulava.vol4.iss1.99 Alfiananda, D., & Indahyati, R. (2022). Peningkatan Keterampilan Menulis dengan Menggunakan Media Flash Card. Action Research Journal Indonesia (ARJI), 4(2), 98–114. https://doi.org/10.61227/arji.v4i2.79 Alvita, & Airlanda, G. S. (2021). Pengembangan Flashcard untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Permulaan pada Siswa Kelas I Mata Pelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5712–5721. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1686 Ambarura, P. (2016). Metode Penulisan Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah : Teori, Metodologi, dan Penyusunan Proposal. Widina Media Utama. Angraeni, N., Lyesmaya, D., & Nurasiah, I. (2021). Meningkatkan Keterampilan Menulis Deksripsi Melalui Penerapan Media Wayang Sukuraga Di Kelas Rendah. Attadib: Journal of Elementary Education, 5(2), 150. https://doi.org/10.32507/attadib.v5i2.564 Antika, D., Khairunnisa, Damayanti, L., Saragih, S., & Lingga, M. (2023). Problematika Serta Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis di Kelas Tinggi Siswa MI/SD. Journal of Creative Student Research (JCSR), 1(3), 422–432. https://doi.org/https://doi.org/10.55606/jcsrpolitama.v1i3.1928 Ardhiansyah, G. R., Nuralifah, R., Fauziyyah, S., Matsuri, & Nurhasanah, S. (2024). Penerapan Model Project Based Learning dengan Media Wayang Rangka Manusia untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPAS pada Peserta Didik Kelas VI. Social, Humanities, and Educational Studies, 7(4), 294–300. Aziza, O. M., & Yulia, C. (2022). Efektifitas Media Flashcard untuk Meningkatkan Pemahaman Kemandirian Belajar Peserta Didik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 6003–6014. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3635 Budiyanto, C., & Hotimah, E. (2022). Penggunaan Media Flashcard Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Deskripsi. Bale Aksara, 3(2), 47–57. https://doi.org/10.31980/ba.v3i2.2032 Febriyanto, B., & Yanto, A. (2019). Penggunaan media Flash Card untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 3(2), 108. https://doi.org/10.32585/jkp.v3i2.302 Inggriyani, F., & Pebrianti, N. A. (2021). Analisis Kesulitan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 7(01), 1–22. https://doi.org/10.36989/didaktik.v7i01.175 Kirana, K. C., Suntari, Y., & EW, E. D. (2024). Studi Pustaka: Analisis Kesulitan Belajar Prosedur Materi Teks Bahasa Indonesia terhadap Pembelajaran Bermanfaat Siswa Kelas 4 SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 10. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i3.381 Lengari, M. P. E., & Agustika, G. N. S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation Berbantuan Media Flash Card Terhadap Kompetensi Pegetahuan Ipa. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 4(1), 65–74. https://doi.org/10.23887/jppp.v4i1.25032 Masdar, A. K. C., Nadira, L., Murnika, Y., & Wismanto. (2024). Pemilihan Media Pembelajaran Yang Tepat Untuk Meningkatkan Hasil. Edukasi Elita: Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(3), 76–85. https://doi.org/https://doi.org/10.62383/edukasi.v1i3.243 Nasocha, A., & Winanto, A. (2024). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Prosedur Menggunakan Media Gambar Seri pada Kelas IV di SD Negeri Sidorejo Lor 03 Salatiga. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4(4), 4566–4577. Nisa, K., Yuliawati, F., & Khoirini’mah, S. M. (2025). Identifikasi Kesulitan Belajar Menulis Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 5(1), 52–64. https://doi.org/https://doi.org/10.51878/elementary.v5i1.4217 Noviati, W. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA di SD. Jurnal Kependidikan, 7(2), 19–27. Purwanto, E. S. (2023). Penelitian Tindakan Kelas. Eureke Media Aksara. Putri, A., & Ribawati, E. (2022). Penerapan Metode Neurosains Dalam Pembelajaran Sejarah. JEJAK : Jurnal Pendidikan Sejarah & Sejarah, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.22437/jejak.v2i1.18248 Qadaria, L., Rambe, K. B., Khairiah, W., Pulungan, R. M. I., & Zahratunnisa, E. (2023). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Keterampilan Menulis Belajar Siswa SD Kelas IV. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(3), 97–106. https://doi.org/10.55606/jubpi.v1i3.1675 Shafa, I., Siregar, Z., & Hasanah, N. (2022). Jurnal Basicedu. Jurnal Basicedu, 6(2), 2156–2163. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2258 Subekti, M. N., & Siswandari. (2024). Pengaruh Media Video dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Kognitif dan Psikomotorik Spreadsheet. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(3), 2531–2544. https://doi.org/10.31004/edukatif.v6i3.6868 Sukmawati, H. (2022). Pembelajaran dalam Memanfaatkan Potensi Otak. Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 8(1), 22–26. https://doi.org/https://doi.org/10.59638/ash.v8i1.437 Susanti, S. E. (2021). Pembelajaran Anak Usia Dini dalam Kajian Neurosains. TRILOGI: Jurnal Ilmu Teknologi, Kesehatan, Dan Humaniora, 2(April), 53–60. Utomo, F. T. S. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Interaktif untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Era Digital di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(2), 1–19. Wahyuni, S. (2020). Penerapan Media Flash Card untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema “Kegiatanku.” Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 9. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i1.23734

Refbacks

  • There are currently no refbacks.