Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Station Rotation untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar melalui Materi Sistem Tata Surya pada Siswa Kelas 8 SLB B YAAT Klaten
Abstract
This study aims to improve learning independence among eighth-grade deaf students at SLB B YAAT Klaten through the implementation of differentiated instruction using the station rotation model in the solar system topic. The research employed a Classroom Action Research (CAR) approach conducted in two cycles. The subjects were nine students with diverse learning needs and characteristics. Data were collected through observation, interviews, and documentation. The findings indicate that the station rotation strategy effectively encourages students to become more independent in completing tasks, managing their time, and initiating learning activities. This model has proven to be effective in accommodating individual learning needs and fostering an inclusive classroom environment. In conclusion, differentiated instruction through station rotation plays a significant role in enhancing the learning independence of students with special needs
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Almujab, S. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi: Pendekatan Efektif Dalam Menjawab Kebutuhan Diversitas Siswa. Oikos: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 8(1), 1–17. http://repo.iain-tulungagung.ac.id/5510/5/BAB 2.pdf Astuti, A. D., & Rozikin, A. Z. (2024). The Role of Self-Regulated Learning in Strengthening Students’ Independent Learning Character: Literature Review. English Language in Focus (ELIF, 7(1), 1–10. Ferlianti, S., Syamsul Mu’iz, M., & Chandra, D. T. (2022). Penerapan Pembelajaran Diferensiasi dengan Metode Blended Learning’s Station Rotation untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Tekanan Hidrostatis. Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(03), 266–272. https://doi.org/10.59141/japendi.v3i03.625 Fitriyah, F., & Bisri, M. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi Berdasarkan Keragaman Dan Keunikan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 9(2), 67–73. https://doi.org/10.26740/jrpd.v9n2.p67-73 Gymnastiar, A. M. (2024). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Kelas. El-Banar: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 07(02), 24–45. Indy, R., Waani, F. J., & Kandowangko, N. (2019). Peran Pendidikan Dalam Proses Perubahan Sosial Di Desa Tumaluntung Kecamatan Kauditan Kabupaten Minahasa Utara. HOLISTIK: Journal Of Social and Culture, 12(4), 1–18. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/holistik/article/view/25466 Laksana, A. P., & Hadijah, H. S. (2019). Kemandirian Belajar sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 1–7. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14949 Mikawati, & Susianna, N. (2024). Penerapan Model Station Rotation untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Keterampilan pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Syntax Dmiration, 5(11), 4606–4626. Muthmainnah, A., & Suswandari, M. (2021). Implementasi Station Rotation Blended Learning tehadap Motivasi Belajar dan Pendidikan Karakter Peserta Didik. International Journal of Public Devotion, 3(2), 59–64. https://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/IJPD/article/view/2069 Putra, R. A., Kamil, M., & Pramudia, J. R. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Mandiri dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik (Studi pada Program Pendidikan Kesetaraan Paket C di PKBM Bina Mandiri Cipageran). Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 1(1), 23–36. https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v12i2.2606 Putri, A. A., Sabilla, I. A., Fadhilah, S. A., Aridansyah, V., Mufadhol, M. F. Q., & Sukmawati, W. (2025). Ilmu Pengetahuan Alam dan Bidang 4 Ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa, Dan Matematika, 3(1), 287–304. Redhana, I. W. (2019). Mengembangkan Keterampilan Abad Ke-21 Dalam Pembelajaran Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1), 2239–2253. Safitrih, I. M. W., & Harsiwi, N. E. (2024). Peran Guru Dalam Mendukung Kemandirian Belajar Siswa Tuna Rungu di SLB Ayodya Tulada Surabaya. Student Research Journal, 2(3), 221–230. Shomad, Z. A., Zaenuri, Cahyono, A. N., & Susilo, B. E. (2022). Identifikasi Gaya Belajar Siswa Tunarungu Tanpa Gangguan Kecerdasan. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES, 1236–1240. http://pps.unnes.ac.id/prodi/prosiding-pascasarjana-unnes/1236 Soselisa, C. M., Rusijono, & Bachri, B. S. (2020). Station Rotation Method Based on Differentiated Instruction to Improve Higher Order Thinking Skills. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 387(1), 109–112. https://doi.org/10.2991/icei-19.2019.26 Sultonah, N., Intan Nurfadilah, R., Widya Sari, N., Fahmy, Z., & Masfia, I. (2024). Analisis Gaya Belajar dalam Pemahaman Akademik Anak Tunarungu di SLB Negeri Semarang. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4(3), 13871–13887 Suryana, E., Hasdikurniati, A. I., Harmayanti, A. A., & Harto, K. (2022). Perkembangan Remaja Awal, Menengah Dan Implikasinya Terhadap Pendidikan. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3), 1917–1928. https://doi.org/10.58258/jime.v8i3.3494 Tolinggi, A. K., Hestiningrum, A., & Musfirah, I. (2023). Tingkat Kepercayaan Diri Peserta Didik dalam Pembelajaran Online di MTsN 02 Makassar. Journal of Educational Technology , Curriculum, Learning, and Communication, 3(3), 94–101. https://ojs.unm.ac.id/JETCLC/article/download/34032/pdf Yani, M. F. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Station Rotation Blended Learning Materi Dinamika Kependudukan Di Indonesia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa MAN Insan Cendekia Jambi. Madaris: Jurnal Guru Inovatif, 3(1), 28–41. Yunita, R., & Sarajar, D. K. (2024). Improving Learning Achievement Through a Self-Esteem Perspective : The Secret to Student Success Meningkatkan Prestasi Belajar Melalui Perspektif Self-Esteem : Rahasia Keberhasilan Siswa. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 12(3), 326–332.
Refbacks
- There are currently no refbacks.


