PENGARUH PARTISIPASI ORANG TUA DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SD NEGERI SEKECAMATAN KEBUMEN TAHUN AJARAN 2020/2021

Masfa'if Riandi, Kartika Chrysti Suryandari, Suhartono Suhartono

Abstract

Abstract

Parental participation and learning motivation are efforts to improve student’s natural science learning outcomes so that those need to be applied at the elementary school level. The study aimed to examine the effects of parental participation and learning motivation on natural science learning outcomes to fourth grade students of public elementary schools in Kebumen Sub-district in academic year of 2020/2021. It was a quantitative research with multiple regression method. Data collection techniques used questionnaires and tests. The prerequisite test used normality, linearity, and multicollinearity tests. Data analysis used multiple regression test and Pearson product moment correlation with a significance level of 5%, adjusted R square, and relative contributions. The results indicated that Parental participation and learning motivation had positive effects on natural science learning outcomes to fourth grade students of public elementary schools in Kebumen Sub-district in academic year of 2020/2021. The F arithmetic value was 42.421 > F table 3.023 and r arithmetic value was 0.457 > r table 0.108. It meant that the higher parental participation and learning motivation, the higher natural science learning outcomes.

Keywords: parental participation, learning motivation, natural science learning outcomes

 

Abstrak

Partisipasi orang tua dan motivasi belajar merupakan upaya meningkatkan hasil belajar IPA siswa, sehingga perlu diterapkan pada jenjang sekolah dasar. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh partisipasi orang tua dan motivasi belajar terhadap hasil belajar IPA siswa kelas IV SD Negeri se-Kecamatan Kebumen tahun ajaran 2020/2021. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan metode regresi berganda. Teknik pengumpulan data menggunakan angket dan tes. Uji prasyarat menggunakan uji normalitas, linieritas dan multikolineritas. Analisis data menggunakan uji regresi berganda dan korelasi pearson product moment dengan taraf signifikansi 5% serta menggunakan sumbangan efektif dan relatif. Hasil penelitian ini menunjukkan partisipasi orang tua dan motivasi belajar berpengaruh positif terhadap hasil belajar IPA siswa kelas IV SDN se-Kecamatan Kebumen tahun ajaran 2020/2021 dengan nilai F hitung 42,421 > F tabel 3,023 dan r hitung 0,457 > r tabel 0,108, artinya semakin tinggi partisipasi orang tua dan motivasi belajar maka semakin tinggi pula hasil belajar IPA siswa.

Kata kunci: partisipasi orang tua, motivasi belajar, hasil belajar.

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.