HUBUNGAN KEMANDIRIAN BELAJAR DAN HASIL BELAJAR IPS SISWA KELAS V SDN SEKECAMATAN KEBUMEN TAHUN AJARAN 2020/2021

Catur Anggoro, Muhamad Chamdani, Suhartono Suhartono

Abstract

Abstract

Independence is one of the factors determining student’s success, so that it is crucial for anyone who wants to be successful in life. The study aimed to analyze the correlation and the contribution of independence in learning on social science learning outcomes to fifth grade students of public elementary schools in Kebumen Sub-district in academic year of 2020/2021. It was correlational quantitative method. Sampling method was cluster random sampling techniques. Data analysis used SPSS 21 Version. The results showed that the correlation between independence in learning and social science learning outcomes had a correlation coefficient of 0.412. It indicated moderate correlation. Independence in learning contributed 17% on social science learning outcomes and the remaining 83% is influenced by other factors such as intelligence, interest, attention, learning motivation, perseverance, attitude, study habits, talent, environment, physical condition, and health. It concludes that there is a positive correlation between independence in learning and social science learning outcomes to fifth grade students. It meant that the higher student's independence in learning, the higher student's social science learning outcomes and vice versa.

Keywords: learning independence, social science learning outcomes

 

Abstrak

Kemandirian merupakan salah satu faktor yang menentukan keberhasilan siswa, sehingga sikap mandiri ini sangat penting dimiliki oleh siapa saja yang ingin sukses dalam hidupnya. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis hubungan dan sumbangan kemandirian belajar dengan hasil belajar IPS siswa kelas V SDN se-Kecamatan Kebumen Tahun Ajaran 2020/2021 dengan metode korelasi. Pengambilan sampel dilakukan dengan teknik cluster random sampling. Peneliti menggunakan bantuan aplikasi SPSS versi 21 dalam menganalisis data. Hasil penelitian menunjukan hubungan kemandirian belajar dan hasil belajar IPS memiliki koefisien korelasi sebesar 0,412, dengan tingkat hubungan moderat/sedang. Besarnya sumbangan variabel kemandirian belajar pada hasil belajar IPS yaitu sebesar 17% dan 83% dipengaruhinoleh faktornlain seperti kecerdasan, minat, perhatian, motivasi belajar, ketekunan, sikap, kebiasaan belajar, bakat, lingkungan, kondisi fisik dan kesehatan. Berdasarkan pembahasan dan analisis data penelitian dapat disimpulkan bahwa hubungan kemandirian belajar dan hasil belajar IPS siswa kelas V memiliki hubungan positif di mana semakin tinggi kemandirian belajar siswa, maka akan semakin tinggi pula hasil belajar IPS siswa.

Kata kunci: kemandirian belajar, hasil belajar IPS

Keywords

learning independence, social science learning outcomes

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.