Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Dengan Berbantuan Media Pembelajaran Kahoot Untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Pada Materi Mitigasi Bencana Alam Di Kelas XI IPS 2 SMA Negeri 6 Surakarta Tahun Ajaran 2022/2023

Septiani Ari Dwijayanti, Eny Wiji Lestari, Diani Marhaenita

Abstract

Learning can help students to show excellence according to their talents and interests. Therefore, students have the right to get support to increase their interest in learning. However, in SMA Negeri 6 Suarakarta, students' interest in learning geography is still low, namely 58%. The use of appropriate learning models and media can help to increase students' learning interest. This study aims to determine the application of the cooperative learning model assisted by learning media to increase students' learning interest which influences the learning outcomes of students in SMA Negeri 6 Surakarta class XI IPS 2. Data collection techniques use observation sheets, interest questionnaires, pre-test sheets and post-test, kahoot media, and documentation. The results of this study are that the application of STAD, TGT, and NHT cooperative learning models assisted by kahoot learning media can increase interest in learning by 58% (pre-cycle), 66% (cycle I), 71% (cycle II), and 78% (cycle II). cycle III). Increasing interest in learning has a positive impact on student learning outcomes which also increase, namely 57 (pre-cycle), 80 (cycle I), 85 (cycle II), and 86 (cycle III).

Full Text:

PDF

References

Darmi. (2022). Penerapan Metode Simulasi untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Geografi Materi Mitigasi Bencana Alam di Kelas XI IPS-4 SMAN 4 Kota Bima Semester II Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 2(1), 14-26. Mayumi, Ira Sukma. 2022. Upaya Meningkatkan Minat Belajar Akuntansi Siswa SMK Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Dengan Media Pembelajaran Quizziz. Skripsi. Surakarta : Universitas Sebelas Maret. Nababan, D., Halawa, T., & Sinaga, Y. A. (2023). Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Dalam Meningkatkan Minat Belajar PAK. Pediaqu: Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(2), 574 - 584. Ningsih, R., & dkk. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dalam Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Sejarah Kebudayaan Islam Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri. SITTAH: Journal of Primary Education, 3(2), 191-202. Noviyanti, F. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Example Non Example Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Geografi SMA. Learning : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 2(3), 222-229. Saadjad, D. Y., & Nanggele, R. (2022). Meningkatkan Minat Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw SMAS GKLB Luwuk. NUMERIC :Jurnal Penelitian dan Inovasi Pendidikan Matematika, 14-27. Susilo, H., Chotimah, H., & Sari, Y. D. (2022). Penelitian Tindakan Kelas. Malang: Banyumedia Publishing. Taneo, D. R., & Nomleni, O. (2022). Penerapan Metode Problem Solving secara Online dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 2575-2581. Zulfia, Y. (2023). Peningkatan Minat Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Prakarya Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Meaningful Instructionnal Design di Kelas X Ips-5 Man 2 Kota Padang. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 5(2), 3142-3149.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.