Motivation and Parenting Class untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Dan Wali Siswa SD

Farida Nur Kumala, Cicilia Ika Rahayunita, Sri Rahayu, Rofiul Huda, Dwi Agus Setiawan

Abstract


Community service activities aim to increase motivation and help parents in parenting. The method consists of several stages: (1). Counseling for parents by motivating parents to support their children's learning, material delivery activities, sharing sessions, ending with questions and answers, (2). Counselling for students, mainly grades 5 and 6, who will face exams to be motivated to study harder. The activities consist of delivering motivational materials for students, question and answer activities, and writing letters to their parents containing the goals that students want to achieve. Implementing the motivation and parenting classes goes according to the planned program. Parents and students were enthusiastic about participating in this training. Some suggestions include the need for regular mentoring activities, bearing in mind the limited knowledge of the community regarding parenting because parents are the first and primary source of education for children.


Keywords


motivation; parenting class, elementary school

Full Text:

PDF
rticle

References


Akhyadi, A. S., & Mulyono, D. (2019). Program Parenting Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Keluarga. Abdimas Siliwangi, 1(1), 1. https://doi.org/10.22460/as.v1i1p1-8.34

Amna, E. (2015). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa. Lantanida JOurnal, 5(2).

Andeni, M., Hermita, N., & Zufriady. (2019). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V Gugus Inti I Kecamatan Kunto Darussalam Kabupaten Rokan Hulu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2), 211–226.

Ariesta, F. W. (2018). Pengembangan Media Komik Berbasis Masalah Untuk Peningkatan Hasil Belajar Ips Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(2), 23–33.

Atika, A. N. (2019). Enam Metode Pola Asuh Orang Tua Untuk Peningkatan Social Skills. JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 20(1), 18. https://doi.org/10.22373/jid.v20i1.4772

Endah, Y. N., Hidayati, T., & Hanifah, I. (2017). Pemberdayaan Keluarga Melalui Parenting Class Dalam Penanggulangan Stress Pada Ibu Yang Mengasuh Anak Balita. Program Studi DIV Bidan Pendidik Stikes Hafshawaty Zainul hasan Genggong. Community Development Journal, 1(2).

Fadhilah, T. N., Handayani, D. E., & Rofian, R. (2019). Analisis Pola Asuh Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 2(2), 249. https://doi.org/10.23887/jp2.v2i2.17916

Fadilah, F., Isti, S., Wida, T., Amarta, D., & Prabowo, C. A. (2020). Analisis Kemampuan Literasi Sains Siswa SMA Pada Pembelajaran Biologi Menggunakan NOSLit. BioEdUIN : Jurnal Program Studi Pendidikan Biologi, 10(1), 27–34.

Fatmawati, E., Sakinah, & Astuti, S. (2019). The Enhancement Of Motivation In Education Of Early Age Children Through Parenting Class In Paud Buah Hati Bunda. ABDIMAS Madani, 1(1), 33–36. http://abdimasmadani.ac.id/index.php/abdimas/article/view/16

Ganevi, N. (2013). Pelaksanaan Program Parenting Bagi Orangtua Dalam Menumbuhkan Perilaku Keluarga Ramah Anak (Studi Deskriptif di Pendidikan Anak Usia Dini Al-Ikhlas Kota Bandung). Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 9(2), 1–11.

Gullam Hamdu, A. (2011). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Pestasi Belajar Ipa Di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 87–102.

Hanum, U. L., Masturi, & Khamdun. (2022). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Anak Sekolah Dasar Di Desa Bandungrejo Kalinyamatan Jepara. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(8), 2443–2450.

Hermawati, R., Handayani, R., Suraya, A., Veritia, V., & Astuti, E. P. (2019). Motivasi Belajar Untuk Siswa : Jaga Sikapmu, Semangatmu Untuk Meraih Prestasi Dimasa Yang Akan Datang. BAKTIMAS : Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 1(4), 223–228. https://doi.org/10.32672/btm.v1i4.1725

Hizam, I., & Hamdi, M. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Di Mi Yusuf Abdussatar Kediri Dan Mi Attarbiyah Addiniyah Gersik Lombok Barat. Society, 11(1), 1–11. https://doi.org/10.20414/society.v11i1.2290

Mitra, O., & Adelia, I. (2021). Profil Orang Tua Sebagai Pendidik Menurut Al Qur’an. Tarbawi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 16(2), 170–177. https://doi.org/10.32939/tarbawi.v16i2.759

Novrinda, Kurniah, N., & Yulidesni. (2017). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 61–80. https://doi.org/10.19109/ra.v1i1.1526

Nugroho, R., & Warmi, A. (2022). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Di Smpn 2 Tirtamulya. EduMatSains : Jurnal Pendidikan, Matematika Dan Sains, 6(2), 407–418. https://doi.org/10.33541/edumatsains.v6i2.3627

Putri, O. F., Damayanti, D., Saputri, M. E., Pratiwi, Yo., & Nugroho, P. B. (22022). Pengabdian Masyarakat Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Inggris Anak-Anak Desa Gunung Raja Di Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Griya Cendikia, 7(1), 20–28.

Rachmadtullah, R., & Aguswara, W. W. (2017). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kecerdasan Sosial Ssiwa Kelas Awal Sekolah Dasar. Eduscience : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(02), 1–9. https://ejurnal.esaunggul.ac.id/index.php/EDU/article/view/1829/1643

Rahmadian, R., Fatmawati, R. F., Lestari, S. A., & Hasanah, U. (2022). Pendidikan Anak Dalam Keluarga. Tarbawy : Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 1–6. https://doi.org/10.32923/tarbawy.v8i1.1609

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Rahman, Sunarti, November, 289–302.

Romadhoni, E., Wiharna, O., & Mubarak, I. (2019). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Gambar Teknik. Journal of Mechanical Engineering Education, 6(2), 228–234.

Santrock, J. (2011). Psikologi Pendidikan. Salemba Humanika.

Santrock, J. W. (2011). Educational Psychology. Mc.Graw Hill Education.

Septiani, F. D., Fatuhurrahman, I., & Pratiwi, I. A. (2021). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1104–1111. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1346

Sobandi, O. R. (2019). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas Viii Mts Negeri 1 Pangandaran. Jurnal Diksatrasia, 1(2), 306–312.

Wahy, H. (2012). Keluarga Sebagai Basis Pendidikan Pertama Dan Utama. Jurnal Ilmiah Didaktika, 12(2), 245–258. https://doi.org/10.22373/jid.v12i2.451

Widowati, H., Hanum, S. M. F., Fahmawati, Z. N., & Anggraini, S. N. (2022). Pemberdayaan Keluarga dalam Pengasuhan Anak dengan Parenting Education dan Optimalisasi Peran Guru dalam Deteksi Dini Perkembangan Anak di TK Aisyiyah Sukodono Sidoarjo. Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 6(3), 709–715. https://doi.org/10.29407/ja.v6i3.17776

Yuliastuti, M. E., Soesilo, T. D., & Windrawanto, Y. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas Vii Di Smp Kristen 2 Salatiga. Psikologi Konseling, 15(2), 518–530. https://doi.org/10.24114/konseling.v15i2.16203




DOI: https://doi.org/10.20961/dedikasi.v5i1.65396

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



DEDIKASI: Community Service Reports 
Online ISSN: 2715-5706
Website: https://jurnal.uns.ac.id/dedikasi
Email: salimi@staff.uns.ac.id
Published by: Universitas Sebelas Maret
Ir. Sutami Street, No. 36A, Surakarta, Jawa Tengah 57126- Phone 0271-642595