Pendampingan Anggota PRIMKOPTI Kota Magelang dalam Rangka Menghadapi Persaingan Usaha di Era Digital
Abstract
The problems of tofu producers-members of PRIMKOPTI Magelang City facing business competition are pretty complex. Various obstacles, such as a less extensive market share, monotonous types of business products, un neatly arranged financial records, minimal ability to compete digitally, and declining turnover during the COVID-19 pandemic, cause sluggishness in production activities for tofu entrepreneurs. This activity aims to provide a variety of delicious and attractive product variations and financial literacy and marketing knowledge in facing business competition in the digital era. The action involved 25 partners of tofu producers-members of PRIMKOPTI Magelang City. The methods used in this service activity are lectures, tutorials and discussions. The result of this activity is that partners get knowledge and information about the diversification of tofu products and how to make them, financial literacy and the ability to record simple financial reports for their business, as well as information and the ability to do digital marketing on social media with their social media accounts.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aisanafi, Y., Siregar, N., Sofiana, N., Rahmawati, S., Asia, U. S., & Selatan, J. (2022). Laporan keuangan sederhana (laporan posisi keuangan) bagi usaha mikro kecil menengah di Kelurahan Pasir Gunung Selatan Cimanggis Depok. JMS: Jurnal Masyarakat Siber, 1(1), 1–5. Tersedia dari https://jurnal.unsia.ac.id/index.php/jms/index
Astuti, P. P. (2021). Strategi diversifikasi produk sebagai upaya menghadapi persaingan. Jurnal Utilitas, 7(1), 1–6. https://doi.org/10.22236/utilitas.v7i1.8363
Dewi, N. N., & Fittriya, N. L. (2021). Pengabdian kepada masyarakat pengelolaan keuangan bagi usaha kecil menengah di Desa Wonoayu Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Karya Abdi Masyarakat, 5(1), 139–145. Tersedia dari https://online-journal.unja.ac.id/JKAM/article/view/13843
Diana, R. (2019). Analisis aksesibilitas permodalan usaha mikro kecil di Provinsi Sumatera Barat. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 27(1), 67–80. https://doi.org/10.14203/jep.27.1.2019.67-80
Fahlevi, M. R., Achmad, B. A., & Rahmawati, E. (2021). Pengaruh strategi pemasaran dan media sosial terhadap perilaku konsumen cafe malam. Jurnal Bisnis Dan Pembangunan, 10(2), 11. https://doi.org/10.20527/jbp.v10i2.10991
Hadiyati, E. (2012). Kreativitas dan inovasi pengaruhnya terhadap pemasaran kewirausahaan pada usaha kecil. Jurnal Inovasi Dan Kewirausahaan, 1(3), 135–151. https://doi.org/10.20885/ajie.vol1.iss3.art1
Maryati, W., & Masriani, I. (2019). Peluang bisnis di era digital bagi generasi muda dalam berwirausaha: strategi menguatkan perekonomian. Jurnal MEBIS (Manajemen Dan Bisnis), 4(2), 125–130. https://doi.org/10.33005/mebis.v4i2.62
Raharja, S. J., Kostini, N., & Rivandi. (2018). Implementasi pembukuan keuangan sederhana pada industri kreatif skala usaha kecil dan menengah di Kota Bandung. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(8), 1–5. Tersedia dari http://jurnal.unpad.ac.id/pkm/article/view/20312
Salim, E., Hendri, H., & Robianto, R. (2020). Strategi pengembangan usaha dan peningkatan kinerja dalam menghadapi era digital pada umkm café tirtasari Kota Padang. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 4(1), 10. https://doi.org/10.31764/jmm.v4i1.1461
Santoso, R., Fianto, A. Y. A., & Ardianto, N. (2020). Pemanfaatan digital marketing untuk pengembangan bisnis pada karang taruna permata alam permai Gedangan Sidoarjo. Jurnal Layanan Masyarakat (Journal of Public Services), 4(2), 326. https://doi.org/10.20473/jlm.v4i2.2020.326-338
Sumarsono, H., Ayniy, Q., & Rokhman, R. (2022). Urgensi literasi keuangan dan perencanaan usaha bagi masyarakat Desa Gunungrejo, Kecamatan Singosari, Kabupaten Malang. Jurnal Graha Pengabdian, 4(1), 37. https://doi.org/10.17977/um078v4i12022p37-48
Suwandono, P., Hermawan, D., & Wicaksono, H. (2021). Peningkatan produktivitas usaha sambal kemasan bagi usaha kecil menengah. Jurnal Aplikasi Dan Inovasi Ipteks “Soliditas” (J-Solid), 4(2), 93. https://doi.org/10.31328/js.v4i2.2675
Wibowo, W. (2020). Persaingan Usaha di Era Ekonomi Digital. Retrieved December 5, 2020, from www.beritasatu.com website: https://www.beritasatu.com/opini/7591/persaingan-usaha-di-era-ekonomi-digital
Wiyono, H. D. (2020). Kreativitas dan inovasi dalam berwirausaha. Jurnal USAHA, 1(2), 19–25. https://doi.org/10.30998/juuk.v1i2.503
Wulandari, M., Wahyuni, S., & Zulianto, M. (2021). Strategi diversifikasi produk pada umkm kerajinan bambu di Desa Gintangan Kecamatan Blimbingsari Kabupaten Banyuwangi. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 15(1), 103–109. https://doi.org/10.19184/jpe.v15i1.19704
Refbacks
- There are currently no refbacks.