Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Dengan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Kreativitas dan Hasil Belajar Sejarah
Abstract
The purpose of this research was to improve the creativity and historical learning outcomes in the XI IPS 2 class of SMA N 1 Kartasura in academic year 2017/2018 using Project Based Learning (PjBL) model and audiovisual media.This research was a classroom action research (CAR). The research was conducted in two cycles, each of which consisted of planning, acting, observing,and evaluation-reflection. The subject of research was XI IPS 2 class of SMA N 1 Kartasura, consisting of 36 students. Data source was obtained from teachers, students, and learning proces. The result of research showed that : (1) the application of the Project Based Learning (PjBL) model and audiovisual media could improve the creativity of the XI IPS 2 class of SMA N 1 Kartasura in academic year 2017/2018. It could be seen from the proportion of indicator achievement in the student creativity questionare and observation. The mean of achievement was 61,52 % in the cycle I and it increased to 70,11 % in cycle II, this gain had surpassed the specified target, 70%; (2) the application of the Project Based Learning (PjBL) model and audiovisual media could improve the historical learning outcome of the XI IPS 2 class of SMA N 1 Kartasura in academic year 2017/2018. It could be seen from the successfully passing value in the cognitive test result. The proportion of the of the students passing successfully passing successfully was 50,0% in cycle I and it increased to 69,55% in the cycle II, this gain had surpassed the specified target, 65%.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Baidovi, Sumarmi & Amirudin. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek Terhadap Kemampuan Menulis Karya Ilmiah Geografi Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Geografi, Th. 2015, No.1
Budiarti, Y. (2015). Pengembangan Kemampuan Kreativitas Dalam Pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro ISSN: 2442- 9449 Vol.3.No.1 (2015) 61-72
Evaria Ratnasari, Beata. (2016). Musik Sebagai Ekspresi Emosional Remaja Ketika Menghadapi Masalah Pada Kehidupan Remaja.JURNAL SENI MUSIK 5 (1) ISSN 2301-6744
Haryoko, S. (2009). Efektifitas pemanfaatan media audio visual sebagai alternatif optimalisasi model pembelajaran. Jurnal Edukasi@Elektro vol.5 no.1
Mahanal, S., dkk. (2010). Pengaruh Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) pada Materi Ekosistem terhadap Sikap dan Hasil Belajar Siswa SMAN 2 Malang. Jurnal Bioedukasi vol.1 no.1
Munadhi, Y. (2013). Media Pembelajaran: Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Referensi.
Nisa, T.F. (2010). Pembelajaran Matematika Dengan Setting Model Treffinger Untuk Mengembangkan Kreativitas Siswa. Jurnal PEDAGOGIA Vol. 1, No. 1, Desember 2011: 35-50 diunduh pada 16 april 2017.
Prabowo, Ardhi. (2012). Pembelajaran Berbasis Proyek Untuk Meningkatkan Pemahaman Mahasiswa atas Permasalahan Statistika pada Perkuliahan Studi Kasus dan Seminar dalam JURNAL KREANO, ISSN : 2086-2334 Volume 3 Nomor 2.diunduh pada 16 April 2017
Sanaky, H, A. (2013). Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif. Yogyakarta:Kaukaba.
Sanjaya, Wina. (2012). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Santayasa, I.W. (2007). Model-model Pembelajaran Inovatif Makalah disajikan pada Disajikan dalam pelatihan tentang Penelitian Tindakan Kelas bagi Guru-Guru SMP dan SMA, Nusa Penida.diunduh pada 16 April 2017
Sariono. (2013). Kurikulum 2013 Kurikulum Generasi Emas. Dalam Jurnal Pendidikan Kota Surabaya. Vol 3
Siagian, R.E.F & Nurfitriyanti, M. Metode Pembelajaran Inquiry dan Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau dari Kreativitas Belajar. Jurnal Formatif 2(1): 35-44 ISSN: 2088-351X diunduh pada 16 april 2017
Sudrajat, A. (2008). Pengertian Pendekatan, Strategi, Metode, Tehnik, dan Model Pembelajaran. Diperoleh, dari http://103.23.244.11/ Direktori/ FIP/ JUR._PEND._LUAR_SEKOLAH/ 197012101998022-IIP_SARIPAH/
Pengertian_Pendekatanx.pdf diunduh pada 11 April 2017
Sukiman (2012). Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta : PT Pustaka Insan Madani.
Supardan, D. (2011). Pengantar Ilmu Sosial : Sebuah Kajian Pendekatan Struktural. Jakarta: Bumi Aksara.
Suryosubroto. (2002). Proses Belajar Mengajar Di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.