Kompetensi Guru Dalam Meningkatkan Kinerja Guru di SMK Negeri 3 Surakarta

Jesica Khafidlo Dinna, Trisno Martono, harini harini

Abstract

The purpose of this research is to know the description of the implementation of Education and practice of the teaching profession (PLPG) teachers SMK Negeri 3 Surakarta. This research uses descriptive research methods. The population in this research is the entire teachers SMK Negeri Surakarta 3 who have followed certification path PLPG amounted to 50 respondents. The technique of data collection techniques used are now covered by model rating scale using likert scale. The results of the research on certification teachers at SMK Negeri 3 Surakarta on teacher performance concluded that pedagogic competencies, professional competencies, social competencies, and personality competencies of teachers of Vocational High School 3 Surakarta got above average results so that they received a very good predicate. The competence of teachers at SMK Negeri 3 Surakarta has received a very good predicate so that the teacher's performance can be assessed as well.

Keywords

Teacher’s Competency, Teacher’s performance

References

Answar dan Usman, Basyirudin. 2002. Media Pembelajaran. Jakarta : ciputat Pers

Kompas. 2009. Kinerja Guru Bersertifikat Belum Memuaskan di

https://edukasi.kompas.com/read/2009/10/06/18242090/kinerja.guru.bersertifikat.belum.memuask

an ( di akses pada tanggal 8 Februari 2018)

Koswara, Rasto. 2016. Kompetensi dan Kinerja Guru Berdasarkan Sertifikasi Profesi Dalam Jurnal

Pendidikan Manajemen Perkantoran Volume 1 Nomor 1 Agustus 2016, hlmn 64-74, FPEB,

Universitas Pendidikan Indonesia.

Mudyahardjo, Redja. 2012.Pengantar Pendidikan: Sebuah Studi Awal tentang Dasar-Dasar

Pendidikan Pada Umumnya dan Pendidikan di Indonesia. Jakarta: Rajawali Pers.

Kemendikbud. 2016. Neraca Pendidikan Nasional Tahun 2015 di https://npd.kemdikbud.go.id/

(Diakses pada 15 Desember 2015)

Peraturan Menteri Negara Pendayagunaan Aparatur Negara Dan Reformasi Birokrasi Nomor 16

Tahun 2009 Tentang Jabatan Fungsional Guru dan Angka Kreditnya. Jakarta: Departemen

Pendidikan Nasional.

Peraturan Pemerintah RI Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan.Jakarta:

Departemen Pendidikan Nasional.

Rachmawati, Titik & Daryanto. 2013. Penilaian Kinerja Profesi Guru dan Angka Kreditnya.

Yogyakarta: Penerbit Gava Media.

Sagala, Syaiful. 2013. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: CV Alfabeta.

Supardi. 2013. Kinerja Guru Jakarta: Rajawali Pers.

. 2014. Kinerja Guru Jakarta: PT Grafindo Persada.

Triwiyanto, Teguh. 2014. Pengantar Pendidikan.Jakarta: Bumi Aksara.

Jesica K D., Trisno Martono, Harini BISE: JurnaliPendidikan Bisnisidan Ekonomi Vol. .. No. ..

Undang-Undang No 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen. Jakarta: Departemen Pendidikan

Nasional

Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Departemen

Pendidikan Nasional.

Uno, Hamzah B. 2012. Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Uno, Hamzah B & Nina Lamatenggo. 2014. Teori Kinerja dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi

Aksara

Refbacks

  • There are currently no refbacks.