PENGARUH LINGKUNGAN SOSIAL DAN GAYA HIDUP TERHADAP PERILAKU KONSUMSI MAHASISWA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN EKONOMI FKIP UNS

Hartiyani Sadu Budanti, Mintasih Indriayu, Muhammad Sabandi

Abstract

This study aims to determine: (1) the influence of social environment towards students’ consumption behavior. (2) The influence of lifestyle towards students’ consumption behavior. (3) the influence of social environment and lifestyle towards students’ consumption behavior of Economic Education Study Program Teacher Training and Education Faculty Sebelas Maret University of Surakarta.The research method used is descriptive method with quantitative approach.The sample used is 128 students of Economic Education Study program. Data analysis techniques used is multiple liniear regression analysis.  Based on the results of the study, it can be concluded that: There is significant influence between social environment and lifestyle towards students’ consumption behavior of Economic Education Study Program Teacher Training and Education Faculty Sebelas Maret University of Surakarta. The value of coefficient of determination (adjusted R2) of 0.095, meaning 9,5% of student consumption behavior is influenced by social environment and lifestyle, while 90,5% is influenced by other factor.

Full Text:

PDF

References

Astuti, R.P.F. (2016). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua, Literasi Ekonomi dan Life Style terhadap Perilaku Konsumsi Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi IKIP PGRI Bojonegoro. Jurnal Edutama, (3) (12), 49-58. Diperoleh 7 Agustus 2017 dari http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE/article/view/36/36

Durmaz, Y.,Tasdemir, A. (2014). A Theoritical Approach to The Influence of Social Class on Consumer Behavior. American International Journal of Social Science, 3, (3), 187-191. Diperoleh 22 Desember 2014, dari http://www.aijssnet.com/journals/Vol_3_No_3_May_2014/18.pdf

Engel, James F., Blackwell, Roger D., Miniard, Paul W. (1994). Perilaku Konsumen Jilid 1, (Edisi ke-6). Terj. FX Budianto. Jakarta Binarupa Aksara.

Gilarso, T. (2003).Pengantar Ekonomi Mikro, (Edisi Revisi). Yogyakarta: Kanisius.

Handayani, S., Patricia, N. L. (2014). Pengaruh Gaya Hidup Hedonis terhadap Perilaku Konsumtif Pada Pramugari Maskapai Penerbangan “X” (Versi Elektronik).Jurnal Psikologi, 12 (1). Diperoleh 18 Mei 2017 dari http://ejurnal.esaunggul.ac.id/index.php/psiko/article/view/1458.

Kanserina, D. (2015). Pengaruh Literasi Ekonomi dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi Undiksha 2015 (versi Elektronik). Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5 (1). Diperoleh 18 Mei 2017 dari http://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPE/article/view/5213

Kotler, P. (1987). Dasar-Dasar Pemasaran,(Edisi ke-3). Terj. Wilhelmus W. Bakowatun. Jakarta: CV Intermedia.

Maulidya, E. (2013). Studi Deskriptif Pengaruh Lingkungan Sosial Terhadap Perilaku Konsumsi (Survei pada Guru SMAN 13 Bandung dan Guru SMA Nusantara 1 Bandung). Skripsi Tidak Diterbitkan. Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung.

Mowen, John. C., Minor, M. (2002). Perilaku Konsumen Jilid 2. Terj. D. K. Yahya. Jakarta: Erlangga.

Narmaditya, B.S. Wulandari, D. (2015). Pengaruh Pendidikan Ekonomi Keluarga terhadap Perilaku Konsumsi Mahasiswa.Prosiding Seminar Nasional Profesionalisme Pendidik dalam Dinamika Kurikulum Pendidikan di Indonesia pada Era MEA, hlm. 785-788. Pendidikan Ekonomi FE UNY, Yogyakarta. Diperoleh 7 Agustus 2017 dari http://eprints.uny.ac.id/21983/1/69%20Dwi%20Wulandari%20%26%20Bagus%20Shandy%20Narmaditya.pdf

Noor, H. F., (2007). Ekonomi Manajerial. Jakarta: Raja Grafindopersada.

Peter J.P., Olson, J. C. (2000). Perilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran, (Edisi ke-4).Terj.Damos Sihombing. Jakarta: Erlangga.

Rohman, F. (2010). Servicescape, LingkunganSosial, Suasana Hati Pengaruhnya terhadap Perilaku Berbelanja Hedonis (Versi Elektronik). Jurnal Aplikasi Manajemen, 8 (4), 1020-1030. Diperoleh 26 Februari 2014 dari http://jurnaljam.ub.ac.id/index.php/jam/article/view/308/344

Sarah, A. F. (2012). Pengaruh Gaya Hidup dan Lingkungan Sosial Terhadap Perilaku Konsumsi Mahasiswa Universitas Pendidikan Indonesia. Skripsi Tidak Dipublikasikan, Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung.

Setiadi, N. J. 2003. Perilaku Konsumen Konsep Dan Implikasi Untuk Strategi Dan Penelitian Pemasaran. Ed Pertama. Jakarta: Prenada Media.

Simamora, B. (2004). Panduan Riset Perilaku Konsumen. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Wahyuni, E. T. (2009). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Perilaku Konsumsi Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas PGRI Yogyakarta (Versi Elektronik). Akmenika: Jurnal Akuntansi dan Manajemen, 4, 133-148. Diperoleh tanggal 4 Februari 2014, dari http://upy.ac.id/ekonomi/files/FAKTOR-FAKTOR%20YANG%20MEMPENGARUHI%20PERILAKU%20KONSUMSI%20MAHASISWA%20FAKULTAS%20EKONOMI%20%20%20%28ENDANG%20TRI%20WAHYUNI%29.pdf

Refbacks

  • There are currently no refbacks.