The Enhancement of Student Career Planning Ability Using Inspirational Class Program in SPANDA TV Virtual Learning Media

Tri Astuti Yuliandari

Abstract

This study aims to 1) improve students' career planning skills using inspirational class programs and 2) know the process of career guidance and counseling services using inspirational class programs on SPANDA TV virtual learning media. The type of research used was classroom action research with Kemmis and Mc. Taggart’s model. The inspirational class program is a modeling method in guidance and counseling services by bringing in several resource persons to be used as role models in career planning, but it was implemented virtually through SPANDA TV virtual learning media. This program's use could improve students' career planning skills on several indicators, including self-assessment ability, ability to read career opportunities (exploring opportunities), ability to make decisions and determine goals, planning ability, and the ability to pursue career goals (pursuit of achievement). The improvement of students' career planning abilities could be seen from the aspects of interest in participating in the inspirational class program, aspects of the success of making career mind-mapping, and aspects of increasing the mean score of the career planning scale before action (101.8 in the moderate category) to 106.7 (high category) in cycle I, and increased significantly to 109.3 (high category) in cycle II.

Keywords

Inspirational Class Program; Virtual Learning Media; Career Planning

Full Text:

PDF

References

Hurlock, E.B. (2002). Psikologi Perkembangan 5th Edition. Jakarta : Erlangga.

Izzaty, Rita Eka dkk. (2008). Perkembangan Siswa. Yogyakarta : UNY Press.

Santrock, J. W. (2003). Adolenscence: Perkembangan Remaja. Jakarta : Erlangga.

Sari, Gantina Komala dan Eka Wahyuni. (2011). Teori dan Teknik Konseling. Jakarta Barat: Indeks.

Surat Edaran Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 4 Tahun 2020 tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Covid-19.

Surat Edaran Sekretaris Jenderal Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 15 Tahun 2020 tentang Pedoman Penyelenggaraan Belajar dari Rumah dalam Masa Darurat Penyebaran Covid-19.

Puspitaningrum, Trifosa Dyah. (2019). Efektifitas Teknik Modeling Untuk Meningkatkan Perencanaan Karir Siswa Kelas XII di SMA Negeri Pilangkeceng Tahun Ajaran 2018/2019 (Thesis). Yogyakarta : Universitas Negeri Yogyakarta.

Ummiati. (2015). Peningkatan Perencanaan Karir Melalui Layanan Informasi dengan Media Grafis pada Siswa Kelas XI IPA 1 MAN Kudus Tahun Pelajaran 2014/2015 (Skripsi). Kudus : Universiitas Muria Kudus.

Mujianto, Haryadi. (2019). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Ajar Dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar. Jurnal Komunikasi Hasil Pemikiran dan Penelitian Progam Studi Ilmu kmunikasi Universitas Garut, 5 (1).

Prihatiningsih, Veroniqa Desy. (2013). Peningkatan Perencanaan Karir Melalui Metode Mind Mapping Pada Siswa Kelas VIII C SMP Negeri 1 Banjarnegara Tahun 2012/2013 (Skripsi). Yogyakarta : Universitas Negeri Yogyakarta.

Djamarah, S. B. & Aswan Z. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Rineka Cipta.

DePorter, Bobbi & Henacki, Mike. (2007). Quantum Learning : Unleshing the Genius In Yout (Quantum Learning : Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan). Penerjemah : Alwiyah Abdurrahman. Bandung:Kaifa

Prahmawati. Citta Ayu. (2018). Career Mind-Mapping Melalui Teknik Diskusi Kelompok Untuk Meningkatkan Kemampuan Perencanaan Karir Pada Siswa Sekolahe Menengah Pertama. Skripsi. Malang : Universitas Muhammadiyah Malang.

Suherman, Uman. (2009). Konseling Karir Sepanjang Rentang Kehidupan. Bandung:Universitas Pendiidkan Indonesia.

Simamora, Henry. (2011). Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta : YKPN.

Caswita. (2019). Pemanfaatan Media Audiovisual Untuk Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Pendiidkan Agama Islam. Jurnal TEKNODIK, 23 (2).

Atmaja, Twi Tandar. (2014). Upaya Meningkatkan Perencanaan Karir Siswa Melalui Bimbingan Karir Dengan Menggunaka Modul. Jurnal PSIKOPEDAGOGIA, 3 (2).

Yusuf, Syamsu. (2009). Program Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Bandung:Rizki Press.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.