Analisis manajemen hubungan sekolah dengan masyarakat di SD Negeri Kartodipuran Surakarta

Cantika Oktaviana, Aprila Ristania, Sri Marmoah

Abstract

This research examines the management of school relations with the community at SDN Kartodipuran. The focus of this research is to find out the type of school relations with the community. The purpose of this study is to describe the management of school relations with the community and the functions of planning, implementation and evaluation in management at SDN Kartodipuran. This research approach is qualitative with a descriptive approach. The data source in this research is the principal. Data collection techniques through interviews, observation and documentation. Data analysis through data collection, data reduction, data presentation and conclusion drawing. The results of this study indicate that the types of school and community relations management in an effort to improve the quality of education at SDN Kartodipuran include educational relations, namely with the school committee and institutional relations, namely with the Jayengan Health Center, PLA Surakarta, the police, and the business world. In addition, the management of school and community relations at SDN Kartodipuran also carries out the functions of planning, implementation and evaluation.

Keywords

Management, School Relations with the Community, Quality of Education

References

Undang-Undang, R. I. (2003). no. 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Bandung: Citra Umbara. Irawanda, G., & Bachtiar, M. (2020). Manajemen Hubungan Sekolah Dan Masyarakat Di SMK Negeri Makassar. Jurnal Administrasi, Kebijakan Dan Kepemimpinan Pendidikan, 1(1), 25-36. Mulyasa. (2007). Manajemen Berbasis Sekolah, Konsep, strategi dan Implementasi. Bandung : PT Remaja Rosdakarya. Noor, M. (2017). Manajemen hubungan sekolah dan masyarakat (humas) di Sekolah Dasar Islam Terpadu (SDIT) Sahabat Alam Palangka Raya (Doctoral dissertation, IAIN Palangka Raya). Kurniawati, N. B., & Pardimin, P. (2021). Manajemen Hubungan Sekolah Dengan Masyarakat Dalam Mewujudkan Mutu Pendidikan Sekolah Dasar. Media Manajemen Pendidikan, 3(3), 470-479. Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alf abeta. Silkyanti, F. (2019). Analisis Peran Budaya Sekolah yang Religius dalam Pembentukan Karakter Siswa. Indonesian Values and Character Education Journal, 2(1), 36-42. Simatupang, F. M., Silvia, K., & Nurfadillah, L. (2021). Peran Serta Masyarakat Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan:(Studi Kasus di SMP Citra Bangsa Aceh Utara). Pema (Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), 1(2), 6-12. Mukani, M. (2020). Manajemen Berbasis Sekolah: Partisipasi Masyarakat dalam Implementasi Memajukan Dunia Pendidikan. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, 6(2), 189-205. Tamam, B., Fathorrahman, Z., & Sholeh, K. (2021). Manajemen Humas dalam Meningkatkan Partisipasi Masyarakat di Madrasah Diniyah Awwaliyah Nurul Holil Panyirangan-Pangarengan. KABILAH: Journal of Social Community, 6(1), 61-83. Miasari, R. S., Julianti, T., Pangestu, A., & Suprinanto, S. (2022). Manajemen Hubungan Masyarakat di Sekolah/Madrasah. Jurnal Manajemen Pendidikan Al Hadi, 2(1), 47-52. Febriana, L., Isnaini, M., & Syarifuddin, A. (2019). Peranan komite Sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan di MAN 1 palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 1(2), 152-163. Fithriani, F. (2019). Manajemen Hubungan Masyarakat Dengan Lembaga Sekolah. Intelektualita, 5(02). Hafizh, A., Widyastono, H., & Sunardi, S. (2020). Studi Kasus Manajemen Sekolah Inklusi SDN Manahan Surakarta. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 4(2), 64-68. Kurniawati, N. B., & Pardimin, P. (2021). Manajemen Hubungan Sekolah Dengan Masyarakat Dalam Mewujudkan Mutu Pendidikan Sekolah Dasar. Media Manajemen Pendidikan, 3(3), 470-479.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.