Pengaruh konsep diri dan lingkungan teman sebaya terhadap kemampuan komunikasi interpersonal siswa OTKP SMK Negeri 1 Karanganyar
Abstract
Abstrak: Studi ini bertujuan untuk menentukan efek dari variabel konsep diri dan lingkungan rekan, sebagian dan secara bersamaan, pada keterampilan komunikasi interpersonal siswa. Penelitian ini adalah kuantitatif dengan metode korelasi. Populasi penelitian ini adalah 216 orang dengan jurusan di kelas OTKP X, XI, dan XII. Penelitian ini menggunakan teknik sampling acak yang proporsional. Penelitian ini mengumpulkan data menggunakan kuesioner dan menggunakan beberapa teknik regresi linear yang didukung oleh IBM SPSS 26 untuk menganalisis data. The results showed that: (1) there was a positive and significant effect of the self- concept variable on students interpersonal communication skills, as evidenced by a significance value of 0,00 0,05 and a t value of 12,227 > Table 1,976; (2) there was a positive and significant effect of the peer environment variable on students interpersonal communication skills, as evidenced by a significance value of 0,000,05 and a t value of 6,272 > Table 1,976; (3) there was a positive and significant effect of the self- concept and peer environment variables on students interpersonal communication skills, as evidenced by a significance value of 0.000.05 and a F value of 203,496>. Ftable 3,063. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kontribusi efektif secara simultan adalah 67,4% dan bahwa 32,6% yang tersisa dipengaruhi oleh variabel lain yang tidak termasuk dalam penelitian ini.
Kata Kunci: correlational method; interpersonal communication; kuantitatif
Abstract: This study aims to determine the effect of self-concept and peer environment variables, partially and simultaneously, on students' interpersonal communication skills. This research is quantitative with a correlational method. The population of this research is 216 people majoring in OTKP classes X, XI, and XII. This research used proportionately stratified random sampling techniques. This research collected the data using questionnaires and used multiple linear regression techniques supported by IBM SPSS 26 to analyze the data. The results showed that: (1) there was a positive and significant effect of the self- concept variable on students interpersonal communication skills, as evidenced by a significance value of 0,00 0,05 and a t value of 12,227 > Table 1,976; (2) there was a positive and significant effect of the peer environment variable on students interpersonal communication skills, as evidenced by a significance value of 0,000,05 and a t value of 6,272 > Table 1,976; (3) there was a positive and significant effect of the self-concept and peer environment variables on students interpersonal communication skills, as evidenced by a significance value of 0.000.05 and a F value of 203,496>. Ftable 3,063. The results of this study indicate that the effective contribution is simultaneously 67.4% and that the remaining 32.6% is influenced by other variables not included in this study.
Keywords: correlational method; interpersonal communication; quantitative
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustina, R., & Afriana, R. Z. (2018). Pengaruh motivasi belajar, prestasi belajar, status sosial ekonomi orang tua, dan lingkungan teman sebaya terhadap minat melanjutkan pendidikan ke perguruan tinggi S1 akuntansi pada siswa SMK Swasta di Banjarmasin. Dinamika Ekonomi: Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 11(1), 12–27.
Brown, T., Yu, M., & Etherington, J. (2020). Are listening and interpersonal communication skills predictive of professionalism in undergraduate occupational therapy students? Healthy Professions Education Journal, 6, 187–200. https://doi.org/10.1016/j.hpe.2020.01.001
Devito, J. A. (2016). The interpersonal communication book (fourteenth edition). Pearson.
Effendy, O. U. (2015). Ilmu komunikasi teori dan praktek komunikasi. PT. Citra Aditia Bakti.
Hamidi, A., Umaran, U., & Zaky, M. (2020). Hubungan antara konsep diri dengan kualitas interaksi sosial mahasiswa kategori atlet bola basket putra dalam konteks perkuliahan bola basket pada Pordi IKOR. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga, 19(2), 93-102. http://dx.doi.org/10.20527/multilateral.v19i2.8382
Handayani, S., Yusmansyah, & Mayasari, S. (2019). Hubungan antara konsep diri dengan komunikasi interpersonal siswa. ALIBKIN: Jurnal Bimbingan Konseling, 7(3), 1–15.
Hendrik & Elmansyah, T. (2018). Meningkatkan keterampilan interpersonal melalui konseling teman sebaya Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Segedong. Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia, 3(1), 22–26. https://dx.doi.org/10.26737/jbki.v3i1.531
Isti’adah, F. N., & Permana, R. (2017). Peranan kelompok teman sebaya di sekolah dalam meningkatkan komunikasi interpersonal siswa. Jurnal Psikopedagogia Bimbingan dan Konseling, 6(1), 8–13. http://dx.doi.org/10.12928/psikopedagogia.v6i1.7117
Jannah, I. N., & Sylvia, I. (2020). Hubungan teman sebaya terhadap gaya hidup hedonisme pada mahasiswa. Jurnal Perspektif: Jurnal Kajian Sosiologi dan Pendidikan, 3(1), 187–200.
Karjuniwati., Ananda L., & Julianto. (2021). Konsep diri dan komunikasi interpersonal pada siswa SMAN X Aceh Besar. Jurnal Psikologi Unisyah, 4(1), 101–114. https://doi.org/10.24815/s-jpu.v4i1.20251
Purnomo, D. P., & Harmiyanto, H. (2016). Hubungan keterampilan komunikasi interpersonal dan kepercayaan diri siswa kelas X SMAN 1 Garum Kabupaten Blitar. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 1(2), 55–59.
Ramadhan, R. A., Retnaningdyastuti., & Maulia, D. (2022). Hubungan konsep diri dengan komunikasi interpersonal siswa kelas XI SMK Hidayah Semarang. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 9(1), 56–66. https://doi.org/10.26877/empati.v9i1.10052
Sari, A. A. (2017). Komunikasi Antarpribadi. Deepublish.
Setyowati, D., & Suwarjo, S. (2021). Konseling individu rational emotive behavior: studi eksperimen terhadap peningkatan konsep diri. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 9(4), 315–320. https://doi.org/10.29210/152900
Suhaimi, A. W., Marzuki, N. A., & Mustaffa, C. S. (2014). The relationship between emotional intelligence and interpersonal communication skills in disaster management context: a proposed framework. Procedia - Social and Behavioral Sciences Journal, 155, 110–114. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.10.265.
Refbacks
- There are currently no refbacks.