Pengaruh pembelajaran micro teaching dan efikasi diri terhadap minat menjadi guru mahasiswa FKIP UNS

Ervin Yunanto, Hery Sawiji, Winarno Winarno

Abstract

The purpose of this study was to determine (1) the effect of micro-teaching learning on the intention to become a teacher, (2) the effect of self-efficacy on the intention to become a teacher, (3) the effect of microteaching learning and self-efficacy simultaneously on the interest in becoming a teacher in FKIP UNS students. This research is quantitative research with a survey method. The population in this study were FKIP UNS students, totaling 233 students. The sample in this study used proportionate stratified random sampling. The results of this study: (1) micro Teaching-learning has a positive and significant effect on the interest in becoming a teacher. This is evidenced by the value of count greater than ttable (6.277>1.976) and the significance value of (0.000<0.05). (2) Self-efficacy positively and significantly affects the interest in becoming a teacher. This is evidenced by the value of tcount greater than ttable (4.207>1.976) and the significance value of (0.000 <0.05). (3) There are dispositive and significant effects of micro-teaching and self-efficacy on the interest in becoming a teacher. This is evidenced by the value of count greater than ftable (27.014>3.78) and a significance value of (0.000<0.05). The results of the overall analysis in this study support the assumed hypothesis.

Keywords

interest in becoming a teacher; micro teaching learning; self-efficac

Full Text:

PDF

References

Alifia, A., & Hardini, H. T. (2022). Pengaruh pembelajaran microteaching, praktik lapangan persekolahan, dan efikasi diri terhadap minat menjadi guru SMK akuntansi. Jurnal Ilmu Pendidikan. 4(1). 1183.

Guru.https://tirto.id/minat-siswa-jadi-guru-minim-jppi-khawatirkan- rendahnya-mutu-guru-dti5. Diakses pada 15 November 2022.

Karyantini, D. A., & Rochmawati. (2021). Pengaruh hasil belajar microteching dan lingkungan keluarga terhadap minat menjadi guru akuntansi melalui efikasi diri sebagai variabel moderasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 9(2), 52–61

Masrotin., & Wahjudi, E. (2021). Peran efikasi diri dalam memediasi pengaruh pengenalan lapangan persekolahan (PLP) dan persepsi profesi guru terhadap minat menjadi guru akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 9(2), 2722–7502.

Mulyasa, E. (2009). Menjadi guru profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Nasrullah, M., Ilmawati, I., Saleh, S., Niswaty, R., & Salam, R. (2018). Minat menjadi guru pada mahasiswa program studi Pendidikan Administrasi Perkantoran Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Makassar. Jurnal Administrare, 5(1), 1–6.

Saat, S. (2015). Faktor-faktor determinan dalam pendidikan (studi tentang makna dan kedudukannya dalam pendidikan). Jurnal Ta'dib, 8(2), 1-17.

Selviani. (2018). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat menjadi guru ekonomi. Jurnal Al-Muqayyad. 1(2). 61.

Valentin, C., Budiwibowo, S., & Sulistyowati, N, W. (2019). Determinan minat mahasiswa menjadi guru. Jurnal Muara Pendidikan. 4(2), 366-378

Wahyuni, Desti. (2017). Pengaruh persepsi profesi guru, lingkungan keluarga dan efikasi diri terhadap minat menjadi guru. Economics Education Analysis Journal. 6(3).

Yuniasari, T., & Djazari, M. (2017). Pengaruh minat menjadi guru, lingkungan keluarga, dan praktik pengalaman lapangan (PPL) terhadap kesiapan menjadi guru akuntansi mahasiswa Pendidikan Akuntansi Angkatan 2013 FE UNY. Jurnal Basicedu, 15(2), 707–715.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.