Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam pelayanan administrasi terpadu kecamatan (PATEN) di Kecamatan Bulu

Erla Pratina Oktadevi, Anton Subarno, Winarno Winarno

Abstract

This study aims to determine the implementation of the utilization of information and communication technology in PATEN, efforts to overcome the obstacles that occur and development efforts that will be carried out on PATEN. The research was conducted at the Bulu District Office, Sukoharjo Regency. This research uses descriptive qualitative with a case study approach. Data was obtained from informants, documents, places and events. The sampling technique used purposive and snowball sampling. This study uses triangulation of sources and methods to test the validity of the data. The results of this study indicate that implementing information and communication technology in PATEN in Bulu District still has obstacles, such as employees who are less competent in operating technology, lack of employee motivation and servers that often an error. Therefore, efforts in the form of training and giving rewards are considered important as the key in solving problems related to employee competence and motivation and efforts to coordinate with the central system manager to overcome server errors. This study concludes that using information and communication technology in PATEN is still not optimal.

Keywords

technology, utilization, PATEN

Full Text:

PDF

References

Alhalalmeh, M. I. (2018). Impact of Benefits and Barriers of Implementing Human Resources Information System on Staff Performance at Al-Balqa Applied University. International Journal of Business and Management, 13(10), 47-53. https://doi.org/10.5539/ijbm.v13n10p47

Andani, U. D., Ninghardjanti, P., & Susantiningrum. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Pelaksanaan Administrasi di Kelurahan (Studi Kasus di Kelurahan Kadipiro). Jurnal Informasi dan Komunikasi Administrasi Perkantoran, 4(1), 72-83.

Ena, Z., & Djami, S.H. (2020). Peranan Motivasi Intrinsik dan Motivasi Ekstrinsik Terhadap Minat Personel BHABINKAMTIBNAS Polres Kupang Kota. Jurnal Among Makarti, 13(2), 68-77.

Fathony, M. R., Muradi & Sagita, N. I. (2021) Pemanfaatan teknologi Informasi dalam Penyelenggaraan Pelayanan Publi di Lingkungan Pemerintahan Kota Bandung. Jurnal Agregasi (Aksi reformasi Goverment dalam Demokrasi), 9(2), 118-130.

Gafar, T. F. (2013). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi
(E-Government) dalam Pelayanan Kependudukan di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Pekanbaru. Jurnal ABOACEN. 1(2), 1-24. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.22435.76322

Gultom, E. I. K., & Saragih, M. (2019). Pengaruh Pendidikan dan Pelatihan Terhadap Kinerja Pegawai Pada Kantor Camat Kecamatan Siantar Utara Kota Pematangsiantar. Jurnal AccUsi – Jurnal Of Accounting USI, 1(1), 47-54.

Hayati, N., & Yulianto, E. (2021). Efektivitas Pelatihan Dalam Meningkatkan Kompetensi Sumber Daya Manusia. Jurnal Civics and Social Studies, 5(1), 98-115.

Huda, I. A. (2020). Perkembangan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) Terhadap Kualitas Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling. 1(2), 143-149.

Kadir, A. (2014). Pengenalan Sistem Informasi. Yogyakarta: Andi Offset.

Mardiana, A., & Saleh, A. (2021). Pemberian Reward Terhadap Peningkatan Motivasi Kerja Karyawan Dalam Perspektif Islam. Mutawazin (Jurnal Ekonomi Syariah IAIN Sultan Amai Gorontalo), 2(1), 1-14.

Mukhsin. (2020). Peranan Teknologi Informasi dan Komunikasi Menerapkan Sistem Informasi Desa dalam Publikasi Informasi Desa di Era Globalisasi. Teknokom, 3(1), 7-15.

Nda, M., & Fard, R. (2013). The Impact of Employee Training and Development on Employee Productivity. Global Institute for Research & Education, 2(6), 9193.

Nugroho, M. A., & Kartadie, R. (2016). Analisis Kinerja Penerapan Container Untuk Load Balancing Web Server. Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika, 1(2), 7-15.

Padil, R. A. (2016). Implementasi Sistem Pelayanan Administrasi Terpadu Kecamatan (PATEN) di Kecamatan Lumbis Induk Kabupaten Nunukan. eJournal Ilmu Pemerintahan, 4(1), 442-454.

Pratama, R. H., Hakim, A., & Shobaruddin, M. (2015). Pelayanan Publik Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK), Elektronik Rukun Tetangga/Rukun Warga (e-RT/RW) (Studi e-Government di Kelurahan Ketintang Kecamatan Gayungan Pemerintah Kota Surabaya). Jurnal Administrasi Publik (JAP). 3(12), 2128-2134.

Purba, K. (2020). Kualitas Pelayanan Administrasi Kependudukan Pada UPT Disdukcapil Kecamatan Tampan Kota Pekan Baru. Jurnal Administrasi Publik, 11(1), 32-55.

Republik Indonesia. (2010). Peraturan Menteri Dalam Negeri Republik Indonesia No 4 Tahun 2010 tentang Pedoman Pelayanan Administrasi Terpadu Kecamatan. Jakarta: Kementerian Dalam Negeri.

Ristiawan, H. (2015). Analisis User Website Pemerintah Untuk Pengembangan Website berbasis Citizen Centric. Jurnal Teknologi Informasi dan Komunikasi. 4(2), 122-135.

Susanto, A. (2013). Sistem Informasi Akuntansi. Bandung: Lingga Jaya.

Yuniati, T., & Sidiq, M. F. (2020). Literature Review: Legalisasi Dokumen Elektronik Menggunakan Tanda Tangan Digital Sebagai Alternatif Pengesahan Dokumen di Masa Pandemi. Jurnal RESTI (Rekayasa Sistem dan Teknologi Informasi), 4(6), 1058.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.