Motivasi belajar siswa pondok pesantren (Studi kasus di pondok pesantren MTA Surakarta)

Effendi Resianto, Tri Murwaningsih, Susantiningrum Susantiningrum

Abstract

This research aims to find: (1) the motivation of the students; (2) the factors that influence students' learning motivation; and (3) efforts being made to overcome the factors that affect the students’ motivation to learn. This research is qualitative with a case study approach. By using the purposive sampling technique and snowball sampling. The results show: (1) student learning motivation consists of pursuing achievement, continuing higher education levels, parents who support education in boarding schools, and teachers who always encourage students to be enthusiastic about learning; (2) the factors that influence learning motivation are students who are more enthusiastic about doing activities outside the classroom, less focused on lessons, a less supportive friend environment for learning, not implementing compulsory school hours, and not being disciplined in organizing extracurricular activities; Three efforts to overcome the factors that influence learning motivation are: conducting coaching through room guardians for students in general and students with problems in particular; maintaining sleep quality; accompanying independent study activities; tiered scheduling and supervision; and collecting data on extracurricular activity schedules in the context of timing student activities.

Keywords

Abraham H. Maslow’s Hierarchy of Needs, Islamic Boarding School, Motivation

Full Text:

PDF

References

Alpian, Y., & Mulyani, R. (2020). Hubungan Keterampilan Sosial Dengan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Cakrawala Pendas. 6 (1), 40-47. Diperoleh 10 Maret 2020, dari http://dx.doi.org/10.31949/jcp.v6i1.1832.

Arif, L., & Samidjo, S. (2018). Hubungan Antara Sikap Belajar Dan Motivasi Belajar Kejuruan Dengan Hasil Belajar Gambar Teknik. Jurnal Taman Vokasi. 6 (1), 92-97.

Cahyono, A. E. (2018). Identifikasi Faktor Internal Yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Mahasiswa IKIP PGRI Jember. Jurnal Efektor. 5 (1), 18-25.

Chyquitita, T., Winardi, J., & Hidayat, D. (2018). Pengaruh Brain Gym terhadap Konsentrasi Belajar Siswa Kelas XI IPA dalam Pembelajaran Matematika di SMA XYZ Tangerang. Polyglot: Jurnal Ilmiah. 14 (1), 39-52.

Fadhilah, N. T., Handayani, D. E., & Rofian. (2019). Analisis Pola Asuh Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran. 2 (2), 249-255.

Fahmi, M. (2019). Implementasi Monitoring Kepala Madrasah Dalam Mengoptimalisasi Kinerja Guru Madrasah Aliyah Pondok Pesantren Pancasila Kota Bengkulu. Jurnal Penelitian Manajemen Pendidikan Islam. 4 (1), 40-47.

Hamalik, Oemar. (2011). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Haq, A. (2018). Motivasi Belajar Dalam Meraih Prestasi. Jurnal Vicratina Pendidikan Islam. 3 (1), 193-214.

Harahap, F. D. (2021). Hubungan Belajar Mandiri Dengan Hasil Belajar Bahasa Inggris Pada Siswa SMA Prayatna Medan Tahun 2020. Jurnal Eduscience. 8 (1), 57-61.

Herawati, A. A., Afriyati, V., Habibah, S., & Pratiwi, C. (2020). Efektifitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Blended Learning untuk Mengurangi Burnout Belajar Pada Perkuliahan Bimbingan dan Konseling Keluarga di Prodi Bimbingan dan Konseling Universitas Bengkulu. Educational Guidance and Counseling Development Jounal. 3 (2), 40-48.

Iswandari, A. (2017). Pengaruh Motivasi Intrinsik, Pengetahuan Kewirausahaan Dan Kepribadian Terhadap Minat Berwirausaha Pada Siswa SMKN 12 Surabaya. Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan. 1 (2), 152-162.

Khumaero, L. A., & Arief, S. (2017). Pengaruh Gaya Mengajar Guru, Disiplin Belajar, Dan Teman Sebaya Terhadap Prestasi Belajar. Economic Education Analysis Journal. 6 (3), 698-710.

Kristy, D. Z. (2019). Manajemen Waktu, Dukungan Sosial, Dan Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas XI SMA. Indonesian Journal Of Guidance And Counseling: Theory And Application. 8 (1), 49-54.

Kusuma, R. C. (2017). Focus On You. Bantul: Anak Hebat Indonesia.

Laili, M. (2019). Motivasi dan Kecerdasan Emosional dan Implikasinya dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Rokania. 4 (1), 93-109.

Maslow, A., H. (2018). Motivation and Personality (Motivasi dan Kepribadian). Fawaid, A., & Maufur. Yogyakarta: Cantrik Pustaka. (Buku asli diterbitkan 1954).

Mubarok, T. A. (2019). Motivasi Belajar Bahasa Inggris Pada Siswa Madrasah Aliyah Darul Muta’allimin Sugihwaras Patianworo Nganjuk. Jurnal Riset dan Konseptual. 4 (1), 118-124. Diperoleh 18 Agustus 2021, dari http://www.jurnal.unublitar.ac.id/.

Nasaruddin., & Amaliyah, R. (2017). Pengaruh Keaktifan dalam Organisasi terhadap Motivasi Belajar Matematika Siswa SMA Negeri 1 Campalagian. Jurnal Saintifik. 3 (2), 153-160.

Nugrahani, F. (2014). Metode Penelitian Kualitatif Dalam Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia. Surakarta: LPPM Univet Bantara.

Nurjan, S. (2016). Psikologi Belajar. Ponorogo: Wade Group.

Nurrahmi, F. (2019). Pemanfaatan Waktu Belajar Malam Terhadap Hasil Belajar Siswa Ditinjau Dari Perhatian Guru. Prossiding Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, hlm. 51-57. Jakarta: Universitas Indraprasta PGRI.

Prihatin, E. (2014). Menajemen Peserta Didik. Bandung: Alfabeta.

Putri, Y. L., & Rifai, A. (2019). Pengaruh Sikap dan Minat Belajar terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Paket C. Journal of Nonformal Education and Community Empowerment. 3 (2), 174-184.

Purnama, I. M. (2016). Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Di SMAN Jakarta Selatan. Jurnal Formatif. 6 (3), 233-245.

Rahmania, Y., & Ismiyati. (2018). Pengaruh Efikasi Diri, Komunikasi Interpersonal Guru Dan Media Pembelajaran Terhadap Perilaku Belajar. Economic Education Analysis Journal. 7 (3), 1115-1129.

Ricardo, R., & Meilani, R. I. (2017). Impak Minat Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran. 2 (2), 188-201.

Rosesti, W. (2014). Pembinaan Disiplin Siswa Sekolah Menengah Atas Negeri Kecamatan Koto Baru Kabupaten Dharmasraya. Jurnal Administrasi Pendidikan FIP UNP. 2 (1), 772-831.

Rosmiati, N. (2017). Pengaruh Pengawasan Terhadap Kinerja Guru Pada SMA PGRI 1 Kota Sukabumi. Jurnal Otonomi Daerah Dan Pengembangan Masyarakat. 15 (2), 199-208.

Safitri, M. (2020). Penerapan Edmodo Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Melatih Kemandirian Belajar Siswa. Prossiding Seminar Nasional Program Pascasarjana (PPS), hlm. 103-110. Palembang: Universitas PGRI.

Saputro, R. R., Sukidin., & Ani, H. M. (2017). Manajemen Ekstrkulikuler Non-Akademik Siswa di SMA Muhammadiyah 3 jember. Jurnal Edukasi. 4 (3), 49-53.

Sarnoto, A. Z. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosional (EQ) Dan Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sma Negeri 3 Tangerang Selatan. Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Islam. 1 (1), 55-75.

Schunk, D.H., & DiBenedetto, M.K. (2020). Motivation and Social Cognitive Theory. Contemporary Educational Psichology. (60), 1-39.

Selivia, B., Lian, B., & Sari, A. P. (2020). Penerapan pembinaan ekstrakurikuler dalam kegiatan pembelajaran full day school. Jurnal manajemen, kepemimpinan, dan supervisi pendidikan. 5 (2), 152-167.

Setiyadi, D. F., Fitriana, S., & Dian, P. (2019). Analisis Dampak Ektrakurikuler Terhadap Potensi Diri Siswa Di SMAN 1 Bawang Banjarnegara. Pedagogik: Jurnal Pendidikan. 14 (2), 28-35.

Shofiyah, S., & Fu’adah, S. (2021). Peran Lingkungan Belajar Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Di Lembaga Pendidikan Pondok Pesantren Salafiyah Syafi’iyah Sukorejo. Edupedia: Jurnalstudi Pendidikan Dan Pedagogi Islam. 6 (1), 40-48.

Sigiro, O., N., Sigit., D., V., & Komala, R. (2017). Hubungan Efikasi Diri Dan Penalaran Ilmiah Dengan Hasil Belajar Biologi Siswa SMA. Biofer Jurnal Pendidikan Biologi (BIOSFERJPB). 10 (2), 30-24.

Slameto. (2010). Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kualitatif Untuk Penletian yang Bersifat: Eksploratif, Enterpretif, Interaktif, dan Konstruktif. Bandung: Alfabeta.

Susanti, Y. I. D. (2018). Hubungan Antara Pola Tidur Dengan Prestasi Belajar. School Education Journal PGSD FIP UNIMED. 8 (1), 107-112.

Syarif, M., Syahrani, H., & Paselle, E. (2018). Implementasi Peraturan Walikota Bontang Nomor 8 Tahun 2008 Tentang Wajib Belajar Sejak Pukul 19.00-21.00 WITA Oleh Dinas Pendidikan Kota Bontang. Jurnal Administrasi Negara. 6 (2), 7256-7268.

Tus, J. (2020). Self – Concept, Self – Esteem, Self – Efficacy and Academic Performance of the Senior High School Students. International Journal Of Research Culture Society. 4 (10), 45-59.

Wahab, R. (2015). Psikologi Belajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.