Motivasi belajar pembelajaran daring selama pandemi Covid-19 pada mahasiswa Pendidikan Administrasi Perkantoran Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret

Diya Rofika Rahmawati, Hery Sawiji, Susantiningrum Susantiningrum

Abstract

This research aims to know (1) the learning motivation of students of the Office Administration Education Study Program FKIP UNS in online learning during the COVID-19 pandemic, (2) obstacles that affect learning motivation, and (3) solutions that are carried out. This research is descriptive qualitative research with the type of case study. Sampling by purposive sampling and snowball sampling Data collection is done through interviews and document analysis. Test the validity of the data by testing its transferability, dependability, and confirmability. Data analysis using interactive analysis techniques The results of this study show: (1) through the indicators of learning motivation of Hamzah B. Uno, it was concluded that PAP students during online learning during the COVID-19 pandemic had more adaptable learning motivation compared to the beginning of the pandemic, but learning methods and strategies must continue to be developed because online learning routines are boring. (2) Obstacles that affect learning motivation occur during preparation, the network is unstable, and the learning atmosphere seems monotonous. (3) The solution is to prepare sufficient time for preparation, find a place that has a stable connection, and give rewards to students who are actively participating in online learning.

Keywords

case studies, descriptive qualitative, learning motivation, online learning

Full Text:

PDF

References

Aina, R. S. (2021). Motivasi Belajar Biologi Peserta Didik SMA Pada Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid-19. Al-Jahiz:Journal of Biology Educational Research, 1-12.

Cahyani, A. I. (2020). Motivasi Belajar Siswa SMA Pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Islam, 123-140.

Chandrawati, S. R. (2010). pemanfaatan E-learning Dalam Pembelajaran. Jurnal Cakrawala Kependidikan, 172-181.

Dewi, S. N. (2020). Dampak Covid 19 Terhadap Pembelajaran Daring di Perguruan Tinggi. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 87-93.

Dewi, W. A. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 55-61.

Djamarah, S. B. (2018). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Doyan, A. M. (2018). Pengaruh Pendekatan Multi Representasi Terhadap Hasil Belajar Fisika Ditinjau Dari Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA (JPPIPA), 35-45.

Emda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 172-182.

Fath, A. M. (2015). Pengaruh Motivasi, Lingkungan dan Disiplin Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Kelas V SDN 19 Banda Aceh. Visipena Journal, 1-11.

Faturohman, E. I. (2022). Self-Confidence Matematika Siswa dalam Penerapan Pembelajaran Online. Jurnal Pendidikan Matematika, 85-94.

Fitriyani, Y. I. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 165-175.

Hasanah, N. R. (2021). Survey Pelaksanaan Pembelajaran PJOK Secara Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kejaora: Jurnal Kesehatan Jasmani dan Olah Raga, 189-196.

Hasibuan, M. T. (2020). Hubungan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Akademik Pada Mahasiswa Yang Menjalani Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid-19. Indonesian Trust Health Journal, 387-393.

Hutauruk, A. R. (2020). Kendala Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi di Kalangan Mahasiswa Pendidikan Matematika : Kajian Kualitatif Deskriptif. Journal of Mathematics Education and Applied, 45-51.

Juliya, M. Y. (2021). Analisis Problematika Pembelajaran Daring dan Pengaruhnya Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 281-294.

Miles, A. M. (2014). Analisis Data Kualitatif : Buku Sumber Tentang Metode-Metode Baru. Jakarta: UI-Press.

Muhammad, M. (2016). Pengaruh Motivasi dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 87-97.

Muzaemah. (2020). Penerapan Pembelajaran Kooperatif TGT untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Profesi Keguruan, 88-99.

Pangondian, R. A. (2019). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kesuksesan Pembelajaran Daring Dalam Revolusi Industri 4.0. Seminar Nasional Teknologi dan Sains (SAINTEKS) (hal. 56-60). Yogyakarta: Departemen Teknik Elektro dan Teknik Informasi, Universitas Gadjah Mada.

Prasetyo, B. &. (2018). Revolusi Industri 4.0 dan Tantangan Perubahan Sosial. Prosiding SEMATEKSOS 3 (hal. 22-27). Surabaya: IPTEK Journal of Proceedings Series.

Rizkizaputra, Y. A. (2021). Kemandirian dan Motivasi Belajar Biologi Siswa Menggunakan Google Classroom pada Masa Pandemi Covid-19. Bio-Lectura: Jurnal Pendidikan Biologi, 158-166.

Rondonuwu, V. W. (2021). Pendidikan kedokteran di Masa Pandemi Covid 19 Dampak Pembelajaran Daring Bagi Mahasiswa Fakultas Kedokteran Angkatan 2017 UNSRAT. Jurnal Biomedik, 67-75.

Rumbati, A. (2020). Tindak Tutur Pujian Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Tutuk Tolu. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 351-366.

Salsabila, U. H. (2020). Urgensi Penggunaan Media Audiovisual Dalam Meningkatkan Motivasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 284-304.

Saputra, R. A. (2021). Pengaruh Konsep Diri dan Reward Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Kewirausahaan. Jurnal Educatio, 1046-1053.

Tasdik, R. A. (2021). Kendala Siswa SMK dalam Pembelajaran Daring Matematika di Situasi Pandemi Covid-19. Jurnal Cendekia:Jurnal Pendidikan Matematika, 510-521.

Uno, H. B. (2015). Teori Motivasi dan Pengukurannya Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Uruk, F. H. (2021). Menguak Kondisi Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Inovasi Penelitian, 2227-2234.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.