ANALISIS KESIAPAN KERJA SISWA PROGRAM KEAHLIAN OTOMATISASI DAN TATA KELOLA PERKANTORAN DI SMK NEGERI 6 SURAKARTA

Yustika Dwi Kartikasari, Wiedy Murtini, Anton Subarno

Abstract

The research aims to determine and analisis the work preparation process, process of channeling graduates into the world of work, analisis the obstacles faced and solutions carried out. This research is a qualitative research with a qualitative descriptive method which is using purposive sampling and snowball sampling techniques. Respondents of this study are students of grade XII, vocational teachers, heads of special job fairs, and alumni. The techniques of data collection are observation, interviews, and document study. Data analysis is performed using interactive techniques. Data validation test for this research is credibility which includes triangulation of sources and techniques, transferability, dependability, and confirmability.

The results show that the process conducted by the automation and office management expertise program to prepare student work is by the learning process in the classroom, the implementation of industrial work practices and vocational practices in the school environment, and the provision of facilities and infrastructure completeness, the process of channeling graduates in the form of alumni data collection, channeling into the world of work, collaborating with the industrial world and tracing alumni is carried out manually by the special job fair.

Keywords

work preparation, distribution of graduates to the world of work

Full Text:

PDF

References

Amalina & Putri, D.P. (2017). Pengembangan sistem informasi pengembangan sistem informasi berbasis web untuk peningkatan kinerja unit bursa kerja khusus smk negeri 1 tanjung raya. Jurnal Program Studi Sistem Informasi STMIK Indonesia Padang, 3(2), 73-78.

Badan Penelitian dan Pengembangan Kurikulum, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2018). Peraturan mendikbud tentang standar nasional pendidikan sekolah menengah kejuruan (SMK)/madrasah aliyah kejuruan (MAK) nomor 34 tahun 2018. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI.

Badan Pusat Statistik (BPS). (2018). Daya serap lulusan. Jakarta: Badan Pusat Statistik.

Bukit, M. (2014). Strategi dan inovasi pendidikan kejuruan dari kompetensi ke kompetisi. Bandung: Alfabeta.

Firdaus, Z. (2012). Pengaruh unit produksi, prakerin dan dukungan keluarga terhadap kesiapan kerja siswa smk. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(3), 397-409.

Hamdani. (2011). Strategi belajar mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Huda, F.A., Thoharudin, M. & Sore, A.D. (2019). Pengaruh kondisi sosial ekonomi orang tua terhadap kesiapan kerja siswa smk keahlian teknik komputer dan jaringan se-kota sintang. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 10 (1) , 66-77.

Karyono, A. (2009). Kontribusi status industri tempat prakerin, lama prakerin, dan motivasi belajar terhadap sikap kewirausahaan siswa smk di kabupaten indramayu. Jurnal Teknologi dan Kejuruan, 32(2), 165-176.

Makki, B.I. (2015). The relationship between work readiness skills, career self-efficacy and career exploration among engineering graduates: a proposed framework. Journal of Applied Sciences, Engineering and Technology. 10(9), 1008.

Mardiyah, S. & Supriyadi, E. (2013). Evaluasi praktik kerja industri kompetensi keahlian pemasaran smkn 1 pengasih, kulon progo. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(3), 320-333.

Mulyasa, H.E. (2017). Uji kompetensi dan penilaian kinerja guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nur, M., Harun, C.Z. & Ibrahim, S. (2016). Manajemen sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan pada sdn dayah guci kabupaten pidie. Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, 4(1), 93-101.

Putra, A.L., Sakti, W., & Soraya, D.U. (2018). Evaluasi penyelenggaraan bursa kerja khusus dalam membantu menyalurkan lulusan ke industri di smk negeri 1 udanawu kabupaten blitas. Jurnal Teknologi Elektro dan Kejuruan UNM, 28(2), 130-141.

Rindiantika, Y. (2016). Pengembangan smk melalui dunia usaha dan industri (dudi): kajian teoretik. Jurnal FKIP Universitas Kutai Kartanegara, 1(2), 37-45.

Sastrohadiwiryo, B.S. (2005). Manajemen tenaga kerja indonesia pendekatan administrasi dan operasional. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Sugiyono. (2013). Memahami penelitian kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sutikno, T.A. (2013). Manajemen Strategik Pendidikan Kejuruan dalam Menghadapi Persaingan Mutu. Jurnal Teknologi dan Kejuruan universitas negeri malang, 36(1), 87-88.

Triwahyuni, H. (2016). Pengaruh prakerin, prestasi akademik mata diklat produktif akuntansi, dan pemanfaatan bank mini terhadap kesiapan kerja siswa smk kompetensi keahlian akuntansi. Jurnal Pendidikan Ekonomi Universitas Negeri Semarang, 5(1), 58-71.

Wahyuni S., Darsono, & Pargito. (2016). Pengembangan model pembelajaran inquiry untuk meningkatkan kemampuan memecahkan masalah sosial di masyarakat. Jurnal Studi Sosial FKIP Universitas Lampung, 4(1), 30-41.

Winkel, W.S. & Hastuti, S. (2013). Bimbingan dan konseling di institusi pendidikan. Yogyakarta: Media Abadi.

Yusdiani, N., Sulaiman, U. & Seknun, Y. (2018). Penanaman budaya disiplin terhadap peserta didik kelas vi mis guppi laikang kecamatan kajang kanupaten bulukumba. Jurnal Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 7(2), 233-251.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.