PELAKSANAAN PEMBELAJARAN DARING DI MASA COVID-19 PRODI PENDIDIKAN ADMINISTRASI PERKANTORAN FKIP UNS (Sudut Pandang Mahasiswa)

Irvan Nurafriliano, Tri Murwaningsih, Susantiningrum Susantiningrum

Abstract

The research aims to analyze the online learning process, online learning barriers, solutions to online learning barriers in the FKIP UNS Office Administration Education Study Program. The method used in this study used a qualitative method with a descriptive approach using primary data in the form of direct interviews using purpose sampling and literature study. The validity test used source triangulation and method triangulation. Based on the research results, the learning method used was blended learning between online learning methods and lecture learning using the latest information communication technology learning media in the form of the internet. The evaluations used directly were written, SPADA and oral tests. Barriers are in the form of quota and network constraints, accumulated task loads, motivation and learning environment. The solution obtained from these obstacles is the use of providers or Wi-Fi, more interactive communication between lecturers and students to build class relationships, using more ergonomic learning equipment.

Keywords

Learning media, Blended Learning, E-Learning, Covid-19

Full Text:

PDF

References

Aminoto, T., & Pathoni, H. (2014). Penerapan Media E-Learning Berbasis Schoology untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Materi Usaha dan Energi di Kelas XI SMA N10 Kota Jambi. Jurnal Sainmatika.

Arikunto, S. (2018). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik (Edisi Revisi). Yogyakarta: Rineka Cipta.

Azwar, S. (2011). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Chaeruman, U. A. (2017). Alur belajar: Meningkatkan Interaktiitas Pembelajaran Daring. Seminar Lokakarya Pembelajaran Daring di Perguruan Tinggi.

Chandrawati, S. R. (2010). Pemanfaatan E-learning dalam Pembalajaran. Jurnal Cakrawala Kependidikan.

Choros, A. (2020, Maret 24). How much data does Zoom use? Diambil kembali dari WhistleOut: https://www.whistleout.com.au/Broadband/Guides/How-much-data-does-Zoom-use?

Cresswell, J. W. (2015). Penelitian Kualitatif dan Desain Riset. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Djunaidi, M. G. (2012). Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.

Fitriyani, Y., Fauzi, I., & Sari, M. Z. (2020, Juli). Motivasi Belajar Mahasiswa pada Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid-19. Jurnal Kependidikan, 6, 165-175.

Hanum, N. S. (2013). Keefektifan E-Learning sebagai Media Pembelajaran (Studi Evaluasi Model Pembelajaran E-Learning SMK TELKOM Sandhy Putra Purwokerto). Jurnal Pendidikan Vokasi.

Herawati, L., Fuadunnazmi, M., & Habibi. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Moodle pada Mata Kuliah Fisika Dasar. Cakrawala Pendidikan.

Jamaluddin, D., Ratnasih, T., Gunawan , H., & Paujiah, E. (2020). Pembelajaran Daring Masa Pandemik Covid-19 pada Calon Guru: Hambatan, Solusi dan Proyeksi.

Kosim, N., Turmudi, I., Maryani, N., & Hadi, A. (2020). Pembelajaran Bahasa Arab Melalui daring; Problematika, Solusi dan Harapan.

Martono, N. (2011). Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT Raya Grafindo Persada.

Moleong, L. J. (2010). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Pakpahan, R., & Fitriani, Y. (2020). Analisa Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Jarah Jauh di Tengah Pandemi Virus Coronoa COVID-19. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting adn Research.

Purwoko, S. A. (2020, Mei 22). Jalantikus. Diambil kembali dari Jalantikus.com: https://jalantikus.com/gadgets/paket-internet-unlimited/

Rachmat, A., & Krisnadi, I. (2020). Analisis Efektifitas Pembelajaran Daring (Online) untuk Siswa SMK Negeri 8 Kota Tangerang pada saat Pandemi COVID 19.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Sukmadinata, N. S. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Syarifudin, A. S. (2020). Implementasi Pembelajaran Daring untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan sebagai Dampak Diterapkannya Social DIstancing. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.

Telkomsel. (2019, Juli 19). Telkomsel. Dipetik Agustus 25, 2020, dari Yuk mengenal Perbedaan 2G, 3G dan 4G: https://www.telkomsel.com/about-us/blogs/yuk-mengenal-perbedaan-2g-3g-dan-4g

Wahid, S., Muchyidin, A., Supriyanto, R., & Fuadah , W. W. (2018). Desain Pembelajaran Daring di SMK Ilman Mafi'ah Cirebon sebagai Upaya Mempersiapkan Siswa Menghadapi Ujian Berbasis Komputer. Mathematics Education Learning and Teaching.

Wicaksono, V. D., & Rachmadyanti, P. (2017). Pembelajaran Blended Learning melalui Google Classroom di Sekolah Dasar. Seminar Nasional Pendidikan PGSD UMS & HDPPGSDI Wilayah Jawa.

Wisman, Y. (2017). Komunikasi Efektif dalam Dunia Pendidikan.

Zoom. (2020, Agustus 14). System Requirements for Zoom Rooms. Diambil kembali dari Zoom Help Center: https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/204003179-System-Requirements-for-Zoom-Rooms

Refbacks

  • There are currently no refbacks.