PENGARUH KEAKTIFAN DAN FASILITAS BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS XII SMK N 1 BANYUDONO 2019/2020

Fahmi Royani, Hery Sawiji, Patni Ninghardjanti

Abstract

The purpose of this research was to determine:  (1) the influence of student’s activeness; (2) the influence of learning facilities on the learning outcomes; and (3) the influence of student activeness and learning facilities together toward the learning outcomes at twelveth grade of Personnel Administration subject at SMK N 1 Banyudono Academic Year 2019/2020. This research is a quantitative research with correlational method. The sample taken were 60 students, using Slovin formula, and random sampling technique. The results of the research indicate: 1) significant positive effect of student activity on student’s learning outcomes, t_count> t_table (5.303> 2,00030) significance (0,000 <0.05); 2) significant positive influence of learning facilities on student’s learning outcomes, tcount> ttable (5,071> 2,00030) significance (0,000 <0,05); 3) significant positive effect of student activeness and learning facilities together on student’s learning outcomes, evidenced by the value of Fcount> Ftable (59,209> 3.15) significance (0,000 <0.05), so Ho is rejected and Ha received; and 4) multiple linear regression equations obtained Ŷ = 30.955 + 0.199 X1 + 0.387 X2. These results indicate that the higher activeness and complete learning facilities together, the better student’s learning outcomes achieved by students at twelveth grade at SMK Negeri 1 Banyudono Academic Year 2019/2020.

Keywords

student activeness, learning facilities and student’s learning outcomes

Full Text:

PDF

References

Akrima, N. (2015). Pengaruh keaktifan siswa dan fasilitas belajar terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran Ekonomi kelas XI SMA Negeri 11 Kota Jambi. Jambi: FKIP Universitas Jambi

Duwit, M. (2016). Pengaruh fasilitas belajar siswa terhadap hasil belajar pada Materi Jamur siswa kelas X SMA YPK Terminabuan Kabupaten Sorong Selatan. Diperoleh pada 2 Maret 2020, dari https://ejournal.uncen.ac.id

Fadillah, R., Zuzano, F., & Fauziah. (2013). Pengaruh keaktifan siswa dan fasilitas belajar terhadap hasil belajar Matematika siswa Kelas VIII SMPN 3 X Koto Singkarak. Diperoleh pada 2 Maret 2020, dari https://ejurnal.bunghatta.ac.id

Figueroa, L. L., Lim, S., & Lee, J. (2016). Investigating the relationship between school facilities and academic achievements through geographically weighted regression. Diperoleh pada 26 Februari 2020, Annals of GIS, DOI: 10.1080/19475683.2016.1231717

Fitrianingtyas, A. (2017). Peningkatan hasil belajar IPA melalui model Discovery Learning Siswa Kelas IV SDN Gedanganak 02. Diperoleh pada 1 Mei 2019, dari https://repository.fkip.unja.ac.id

Hamalik, O. (2010). Proses belajar mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara

Hamalik, O. (2013). Kurikulum dan pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara

Hasmiah, M. (2010). Meningkatkan hasil belajar Matematika melalui penerapan assesmen kinerja. Litera Pendidikan. 13 (1) : 33 – 43

Komalasari, K. (2013). Pembelajaran kontekstul : Konsep dan Aplikasi. Bandung : PT. Refika Adiatama

Ningsih, Artya. (2018). Pengaruh keaktifan siswa terhadap hasil belajar Ekonomi kelas X di SMAN 2 Gunung Sahilan. Diperoleh pada 28 Mei 2020, Jurnal Pendidikan Ekonomi Akuntansi FKIP UIR Vol 6 No 2 Tahun 2018 P-ISSN: 2337-652x | E-ISSN: 2598-3253157

Samino dan Marsudi, S. (2012). Layanan bimbingan belajar. Solo: Fairus media

Saputri, N. P. (2016). Kontribusi keaktifan siswa dan fasilitas belajar terhadap motivasi siswa dan dampaknya pada hasil belajar Matematika siswa kelas VIII SMP Negeri 12 Surakarta tahun 2016/2017. Jambi: FKIP Universitas Jambi

Sardiman, A.M. (2014). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: Rajawali. Pers

Siagian, Fitri Nauli. (2017). Pengaruh keaktifan siswa dan fasilitas belajar terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS Kelas VII SMP Negeri 3 Kota Jambi. Jambi: FKIP Universitas Jambi

Sudjana, N. (2014). Dasar-dasar proses belajar mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo

Sudjana, N. (2014). Penelitian hasil proses belajar mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya

Syah, M. (2012). Psikologi belajar. Jakarta : Raja Grafindo Persada

Rahmawati, N. A. (2017). Pengaruh keaktifan siswa terhadap hasil belajar Materi Operasi Hitung Pecahan menggunakan model pembelajaran Kooperatif tipe Talking Stick siswa kelas VII SMP Negeri 2 Papar tahun 2016/2017. Diperoleh pada 25 April 2019, dari https://simki.unpkediri.ac.id

Refbacks

  • There are currently no refbacks.