FULFILLMENT OF INDICATORS AND ENHANCEMENT EXTRINSIC MOTIVATION OF STUDENTS THROUGH TEAMS GAMES TOURNAMENT IN GEOGRAPHY LEARNING
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bistari, B. (2018). Konsep Dan Indikator Pembelajaran Efektif. Jurnal Kajian Pembelajaran Dan Keilmuan, 1(2), 13. https://doi.org/10.26418/jurnalkpk.v1i2.25082
Cahyani, A., Listiana, I. D., & Larasti, S. P. D. (2020). Motivasi Belajar Siswa SMA pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 3(01), 123–140. https://doi.org/10.37542/IQ.V3I01.57
Capinding, A. T. (2021). Effect of Teams-Games Tournament (TGT) Strategy on Mathematics Achievement and Class Motivation of Grade 8 Students. International Journal of Game-Based Learning (IJGBL), 11(3), 56–68. https://doi.org/10.4018/IJGBL.2021070104
Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838
Habiby, F. I., Rindawati, R., & Widodo, B. S. (2023). Students’ Response to The Development of U-GEO Media Trading Card Game (TCG) with Teams Games Tournament (TGT). Jurnal Pendidikan : Riset Dan Konseptual, 7(4), 592–597. https://doi.org/10.28926/RISET_KONSEPTUAL.V7I4.827
Hamdani, M. S., Mawardi, & Wardani, K. W. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Team Games Tournamen (TGT) pada Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas 5 untuk Peningkatan Keterampilan Kolaborasi. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 440–447. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i4.21778
Harahap, H. S., Hrp, N. A., Nasution, I. B., Harahap, A., Harahap, A., & Harahap, A. (2021). Hubungan Motivasi Berprestasi, Minat dan Perhatian Orang Tua Terhadap Kemandirian Siswa. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(4), 1133–1143. https://doi.org/10.31004/EDUKATIF.V3I4.463
Hidayatullah, A. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Manajemen Kelas terhadap Hasil Belajar Siswa. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(4), 1451–1459. https://doi.org/10.31004/EDUKATIF.V3I4.620
Ikhsan, M., & Haris, H. (2022). Ekowisata Rammang-Rammang Sebagai Laboratorium Pembelajaran Kontekstual Geografi Di Kabupaten Maros. Jambura Geo Education Journal, 3(2), 43–51. https://doi.org/10.34312/JGEJ.V3I2.15366
Kartini, I. I., Rohaeti, E. E., & Fatimah, S. (2020). Gambaran Motivasi Belajar Peserta Didik Saat Pandemi Covid 19 (Studi Kasus pada Peserta Didik Kelas VII SMP N 1 Arjasari yang sedang Belajar dari Rumah karena Pandemi Covid 19). FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 3(4), 140–150. https://doi.org/10.22460/FOKUS.V3I4.5334
Karwono, & Mularsih, H. (2018). Belajar dan pembelajaran serta pemanfaatan sumber belajar / Karwono | Perpustakaan Universitas Muhammadiyah Makassar. Rajagrafindo Persada. https://library.unismuh.ac.id/opac/detail-opac?id=101890
Kasdiyanti, A., Alpusari, M., Mulyani, E. A., & Hermita, N. (2019). Hubungan Motivasi Ekstrinsik Dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Sd Se-Gugus I Kecamatan Marpoyan Damai Pekanbaru. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 3(1), 1–5. https://doi.org/10.33578/pjr.v3i1.6318
Latief, H., Rohmat, D., & Ningrum, E. (2014). Pengaruh Pembelajaran Kontekstual Terhadap Hasil Belajar (Studi Eksperimen Pada Mata Pelajaran Geografi Kelas Vii Di Smpn 4 Padalarang). Jurnal Geografi Gea, 14(2), 14–28. https://doi.org/10.17509/GEA.V14I2.3395
Luo, Y.-J., Lin, M.-L., Hsu, C.-H., Liao, C.-C., & Kao, C.-C. (2020). The Effects of Team-Game-Tournaments Application towards Learning Motivation and Motor Skills in College Physical Education. Sustainability, 12(15), 6147. https://doi.org/10.3390/su12156147
Mulyasa, Iskandar, D., & Aryani, W. D. (2017). Revolusi dan Inovasi Pembelajaran. Remaja Rosdakarya.
Nurhayati, N., Egok, A. S., & Aswarliansyah, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT pada Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 9118–9126. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V6I5.3430
Operma, S., & Mariya, S. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Aplikasi Molear (Mobile Learning-Augmented Reality) Terhadap Hasil Belajar Geografi Kelas X Sma Negeri 2 Kerinci. JURNAL BUANA, 7(2), 551–565. https://doi.org/10.24036/buana.v7i2.2603
Priansa, D. J. (2018). Perencanaan dan Pengembangan SDM. Alfabeta.
Rahayu, W. (2022). Mendesain Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Menarik dengan Menerapkan Metode Bervariasi. Maharot : Journal of Islamic Education, 6(1), 13–24. https://doi.org/10.28944/MAHAROT.V6I1.632
Rahman, S. (2022). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 0(0), 289–302. https://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSNPD/article/view/1076
Setiawan, H., & Mudjiran, M. (2022). Menciptakan Lingkungan Belajar Yang Kondusif Bagi Peserta Didik Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Cerdas Proklamator, 10(2), 161–167. https://doi.org/10.37301/CERDAS.V10I2.152
Syafruddin, M. A., & Herman, H. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT (Team Group Tournament) Terhadap Kecerdasan Emosi Siswa MAN 2 Makassar. Jendela Olahraga, 5(1), 52–58. https://doi.org/10.26877/jo.v5i1.4267
Tambunan. (2015). Jenis Motivasi belajar. Gaung Persada.
Uno, B. H. (2016). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Bumi Aksara.
Wahyuningsih, D., Muchson, M., Saefi, M., Muntholib, M., & Suryadharma, I. B. (2021). The integration effects of socrative online game in cooperative - Teams games tournament (TGT) models to student learning outcomes and learning motivation on salt hydrolysis topic. AIP Conference Proceedings, 2330(1). https://doi.org/10.1063/5.0043115/838297
Widayati, A. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 6(1), 87–93. https://doi.org/10.21831/jpai.v6i1.1793
Widoyoko, E. P. (2014). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Pustaka Pelajar.
Refbacks
- There are currently no refbacks.