HUBUNGAN DUKUNGAN SOSIAL DAN WELAS DIRI DENGAN KETAHANAN AKADEMIK PESERTA DIDIK SMK
Abstract
Abstract This study aims to eamine 1) the relationship of social support with the academic resilience of Accounting and Finance Institution students SMK Y Surakarta, 2) the relationship of self-compassion with the academic resilience of Accounting and Finance Institution students SMK Y Surakarta, 3) the relationship of social support and self-compassion together with the academic resilience of Accounting and Finance Institution students SMK Y Surakarta. This study uses quantitative descriptive method with corelational approach. The sample includes 80 students with stratified proportional random sampling technique. This research data collection technique uses questionnaire. Data analysis technique uses descriptive statistical analysis, prerequisite tests uses normality, linearity, heteroscedasticity, and multicollinearity tests. Test the hypothesis use partial correlation test, multiple correlation test, F test, and multiple regression test. The result of this study are 1) there is a relationship between social support with the academic resilience of Accounting and Finance Institution students SMK Y Surakarta, 2) there is a relationship between self-compassion with the academic resilience of Accounting and Finance Institution students SMK Y Surakarta, 3) there is a relationship between social support and selfcompassion together with the academic resilience of Accounting and Finance Institution students SMK Y Surakarta. Keywords: social support, self-compassion, and academic resilience. Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk menguji 1) hubungan dukungan sosial dengan ketahanan akademik peserta didik Akuntansi dan Keuangan Lembaga SMK Y Surakarta, 2) hubungan welas diri dengan ketahanan akademik peserta didik Akuntansi dan Keuangan Lembaga SMK Y Surakarta, 3) hubungan dukungan sosial dan welas diri dengan ketahanan akademik peserta didik Akuntansi dan Keuangan Lembaga SMK Y Surakarta. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kuantitatif dengan pendekatan korelasional. Sampel penelitian sebanyak 80 peserta didik menggunakan teknik stratified proportional random sampling. Teknik pengambilan data penelitian ini menggunakan kuisioner. Teknik analisis data menggunakan analisis statistik deskriptif, uji prasyarat yaitu uji normalitas, linearitas, heteroskedastisitas, dan multikolinearitas. Uji hipotesis menggunakan uji korelasi parsial, uji korelasi berganda, uji F, dan uji regresi berganda. Hasil penelitian ini menyimpulkan bahwa terdapat 1) hubungan dukungan sosial dengan ketahanan akademik peserta didik Akuntansi dan Keuangan Lembaga SMK Y Surakarta, 2) hubungan welas diri dengan ketahanan akademik peserta didik Akuntansi dan Keuangan Lembaga SMK Y Surakarta, 3) hubungan dukungan sosial dan welas diri dengan ketahanan akademik peserta didik Akuntansi dan Keuangan Lembaga SMK Y Surakarta. Kata kunci: dukungan sosial, welas diri, dan ketahanan akademik.
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.