PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING BERBANTU KAHOOT TERHADAP MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK

Purista Putri Nastiti, Sudiyanto Sudiyanto, Nurhasan Hamidi

Abstract

ABSTRACT This study aims to investigate the effect of guided inquiry learning model based on the kahootassisted on students' learning motivation. This research is an quantitative with experimental design. The data sources for this research included students from X grade of the Accounting and Finance expertise program at SMK Negeri X Surakarta for the 2022/2023 academic year with a total of 108 students. The sampling technique in this study used a cluster sampling technique and obtained a sample of 72 students. The samples used in the study are 36 students from X grade of the Accounting and Finance expertise program Institute 1 as the experimental group and 36 students from X grade of the Accounting and Finance expertise program Institute 2 as the control group. Data collection techniques with questionnaires and documentation. Data analysis in the form of a prerequisite test for this study is the normality test with Kolmogrov-smirnov and homogeneity test with Levene Statistics. Testing the hypothesis in this study is the Independent Sample T-Test with a significant value of 0.05 with the help of the SPSS 26.0 program. The results of this study concluded there is the effect of guided inquiry learning model with the kahoot-assisted on students' learning motivation. This matter show a Significant value of 0.000 < 0.05. Keywords: guided inquiry learning model, kahoot, learning motivation ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui adanya pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing berbantu kahoot terhadap motivasi belajar peserta didik. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan desain eksperimen. Sumber data penelitian ini meliputi peserta didik kelas X program keahlian Akuntansi dan Keuangan Lembaga SMK Negeri X Surakarta Tahun Ajaran 2022/2023 dengan total sebanyak 108 peserta didik. Teknik pengambilan sampel dalam penelitian ini menggunakan teknik cluster sampling dan diperoleh sampel penelitian sebanyak 72 peserta didik. Sampel yang digunakan dalam penelitian adalah 36 peserta didik kelas X program keahlian Akuntansi dan Keuangan Lembaga 1 sebagai kelompok ekperimen dan 36 peserta didik kelas X program keahlian Akuntansi dan Keuangan Lembaga 2 sebagai kelompok kontrol. Teknik pengumpulan data dengan kuisioner dan dokumentasi. Analisis data berupa uji prasyarat penelitian ini adalah uji normalitas dengan Kolmogrov-smirnov dan uji homogenitas dengan Levene Statistic. Pengujian hipotesis pada penelitian ini adalah uji Independent Sample T-Test dengan nilai signifikan 0,05 dengan bantuan program SPSS 26.0. Hasil penelitian ini menyimpulkan bahwa terdapat pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing berbantu kahoot terhadap motivasi belajar peserta didik. Hal ini ditunjukkan dengan nilai Signifikan 0,000 < 0,05. Kata kunci: Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing, Kahoot, Motivasi Belajar

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.