PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN GAMIFIKASI TERHADAP MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN AKUNTANSI DASAR DI SMK

Rahel Fitria Rahma Putri, Sudiyanto Sudiyanto, Binti Muchsini

Abstract

Abstract This study examines the effect of using a gamification learning model on students' motivation in basic accounting learning. The population of this study were students of class X Accounting and Financial Institutions one of the Vocational Schools. The sample in this study was class X AKL 1 total of 35 students as the control group, and X AKL 2 total of 35 students as the experimental group using cluster random sampling technique. This study uses an experimental method with a quasi-experimental approach. The data collection technique was obtained through a questionnaire. The prerequisite test of this research was the normality test with Kolmogorov-Smirnov and the homogeneity test with Levene. The data analysis technique used was the independent sample t-test. The results showed a significant difference in students' learning motivation. That would evidenced by the acquisition of an independent sample t-test test with a significance level of 0.001 <0.05. In addition, the average motivation of students in the experimental class after treatment was 79.34 higher than the control class, which had an average of 73.74. Thus, it can be concluded that the gamification learning model affects student motivation in basic accounting learning in vocational schools. Keywords: gamification learning model, learning motivation, basic accounting Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh penggunaan model pembelajaran gamifikasi terhadap motivasi belajar peserta didik pada pembelajaran akuntansi dasar. Populasi penelitian ini adalah peserta didik kelas X Akuntansi dan Keuangan Lembaga di salah satu SMK. Sampel pada penelitian ini adalah kelas X AKL 1 berjumlah 35 peserta didik sebagai kelompok kontrol dan X AKL 2 berjumlah 35 peserta didik sebagai kelompok eksperimen dengan menggunakan teknik cluster random sampling. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen dengan pendekatan quasi- experiment. Teknik pengumpulan data diperoleh melalui angket. Uji prasyarat penelitian ini adalah uji normalitas dengan Kolmogorov -Smirnov dan uji homogenitas dengan Levene. Teknik analisis data yang digunakan adalah uji independent sample t-test. Hasil penelitian menunjukkan adanya perbedaan motivasi belajar peserta didik yang signifikan. Hal ini dibuktikan dengan perolehan hasil uji independent sample t-test dengan tingkat signifikansi sebesar 0,001<0,05. Selain itu, rata-rata motivasi belajar peserta didik pada kelas eksperimen setelah perlakuan sebesar 79,34 lebih tinggi dari kelas kontrol yang memiliki rata-rata 73,74. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran gamifikasi berpengaruh terhadap motivasi belajar peserta didik pada pembelajaran akuntansi dasar di SMK. Kata Kunci: model pembelajaran gamifikasi, motivasi belajar, akuntansi dasar

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.