PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL DAN GAYA BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA SMK AKUNTANSI
Abstract
ABSTRACT This study aims to determine the influence of (1) utilization of social media on learning achievement of vocational accounting students; (2) learning styles on learning achievement of vocational accounting students as well as the influence of each visual, auditory and kinesthetic learning style on learning achievement;(3) utilization of social media and learning style on learning achievement of vocational accounting students. The research method used is quantitative with correlational method. The population of this study were class X accounting students. The sampling technique using simple random sampling was 85 students. Data collection uses questionnaires for social media utilization scores and learning styles, documentation for learning achievement scores and observation as data support. Data analysis used in this research is descriptive analysis and hypothesis testing using multiple linear regression analysis and spearman correlation test. The results showed that (1) there is influence of social media utilization on learning achievement indicated by (Sig. 0.04 < 0.05) and (t count 2.083 > 1.989 t table); (2) there is influence of learning style on learning achievement indicated by (Sig. 0.048 < 0.05) and (tcount 2.005 > 1.989 ttable); (2. a) there is no influence of visual learning style on learning achievement with ρ 0.405 > 0.05; (2.b) there is influence of auditory learning style on learning achievement with ρ 0.023 < 0.05; (2.c) there is influence of kinesthetic learning style on learning achievement with ρ 0.003 < 0.05; (3) there is influence of social media utilization and learning style with student learning achievement (Sig, 0.001 < 0.05) and (Fcount 7.870 > 3.108 Ftable). The regression equation model obtained is Y = 64.504 + 0.226 X1 + 0.082 X2. Keywords: Social Media, Learning Style, Learning Achievement ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh (1) pemanfaatan media sosial terhadap prestasi belajar siswa SMK akuntansi; (2) gaya belajar terhadap prestasi belajar siswa SMK akuntansi serta pengaruh masing-masing gaya belajar visual, auditori dan kinestetik terhadap prestasi belajar (3) pemanfaatan media sosial dan gaya belajar terhadap prestasi belajar siswa SMK akuntansi. Metode penelitian yang digunakan adalah kuantitatif dengan pendekatan korelasional. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas X akuntansi. Teknik pengambilan sampel dengan simple random sampling sejumlah 85 siswa. Pengambilan data menggunakan angket untuk skor pemanfaatan media sosial dan gaya belajar, dokumentasi untuk skor prestasi belajar dan observasi sebagai pendukung data. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis deskriptif dan uji hipotesis menggunakan analisis regresi linier berganda dan uji korelasi spearman. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) terdapat pengaruh pemanfaatan media sosial terhadap prestasi belajar yang ditunjukkan dengan (Sig. 0,04 < 0,05) dan (thitung 2,083 > 1,989 ttabel); (2) terdapat pengaruh gaya belajar terhadap prestasi belajar yang ditunjukan dengan (Sig. 0,048 < 0,05) dan (thitung 2,005 > 1,989 ttabel); (2.a) tidak terdapat pengaruh gaya belajar visual terhadap prestasi belajar dengan ρ 0,405 > 0,05; (2.b) terdapat pengaruh gaya belajar auditori terhadap prestasi belajar dengan ρ 0,023 < 0,05; (2.c) tedapat pengaruh gaya belajar kinestetik terhadap prestasi belajar dengan ρ 0,003 < 0,05; (3) terdapat pengaruh pemanfaatan media sosial dan gaya belajar dengan prestasi belajar siswa (Sig, 0,001 < 0,05) dan (Fhitung 7,870 > 3,108 Ftabel). Model persamaan regresi yang diperoleh yaitu Y = 64,504 + 0,226 X1 + 0,082 X2.Kata kunci: Media Sosial, Gaya Belajar, Prestasi Belajar
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.