PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA WHATSAPP DAN GOOGLE CLASSROOM TERHADAP MOTIVASI BELAJAR PADA SISWA BIDANG KEJURUAN AKUNTANSI DAN KEUANGAN LEMBAGA SMK X SURAKARTA
Abstract
ABSTRACT This study aims to determine: (1) the influence of using Whatsapp media on learning motivation among vocational students in the field of Accounting and Finance Institutions at SMK X Surakarta. (2) the influence of using Google Classroom media on learning motivation among vocational students in the field of Accounting and Finance Institutions at SMK X Surakarta. (3) the influence of using both Whatsapp and Google Classroom media on learning motivation among vocational students in the field of Accounting and Finance Institutions at SMK X Surakarta. This research uses a quantitative approach with a survey method. The population of this study consists of students in the field of Accounting and Finance Institutions at SMK X Surakarta, including class XI and XII, totaling 208 students. Random sampling is used for sampling. The sample size is calculated using the Yamane formula, resulting in 137 students. The analysis techniques include simple correlation tests, multiple correlation tests, and F-tests and t-tests. The results indicate: (1) there is an influence of using Whatsapp media on learning motivation among vocational students in the field of Accounting and Finance Institutions at SMK X Surakarta, as evidenced by a simple correlation test that shows a correlation (r) between Whatsapp media variables and learning motivation greater than the table value, which is 0.587 > 0.1471, and a significance level of 0.000 < 0.05. The t-test also shows a significant result, with a t-value (tcount) of 4.635 > t-table 1.973 at a significance level of 0.000. (2) there is an influence of using Google Classroom media on learning motivation among vocational students in the field of Accounting and Finance Institutions at SMK X Surakarta, as indicated by a simple correlation test that shows a correlation (r) between Google Classroom media variables and learning motivation greater than the table value, which is 0.540 > 0.1471, and a significance level of 0.000 < 0.05. The t-test also shows a significant result, with a t-value (tcount) of 2.616 > t-table 1.973 at a significance level of 0.000. (3) there is an influence of using both Whatsapp and Google Classroom media on learning motivation among vocational students in the field of Accounting and Finance Institutions at SMK X Surakarta, as demonstrated by a multiple correlation test that shows an F-value (Fcount) greater than the F-table, which is 51.115 > 3.05, and a significance level of 0.000 < 0.05. Keywords: Whatsapp, Google Classroom, Learning Motivation ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) pengaruh penggunaan media Whatsapp terhadap motivasi belajar pada siswa bidang kejuruan Akuntansi dan Keuangan Lembaga di SMK X Surakarta. (2) pengaruh penggunaan media Google Classroom terhadap motivasi belajar pada siswa bidang kejuruan Akuntansi dan Keuangan Lembaga di SMK X Surakarta (3) pengaruh penggunaan media Whatsapp dan Google Classroom terhadap motivasi belajar pada siswa bidang kejuruan Akuntansi dan Keuangan Lembaga di SMK X Surakarta. Jenis penelitian ini adalah kuantitatif dengan pendekatan survei. Populasi pada penelitian ini adalah siswa Bidang Kejuruan Akuntansi dan Keuangan Lembaga di SMK X Surakarta yang terdiri dari kelas XI dan XII berjumlah 208 siswa. Pengambilan sampel menggunakan random sampling. Sampel dihitung dengan menggunakan rumus Yamane dan diperoleh 137 siswa. Teknik analisis menggunakan uji korelasi sederhana, uji korelasi berganda dan uji F dan uji t. Hasil penelitian menunjukkan: (1) terdapat pengaruh penggunaan media Whatsapp terhadap motivasi belajar pada siswa bidang kejuruan Akuntansi dan Keuangan Lembaga di SMK X Surakarta dibuktikan dengan uji korelasi sederhana yang menunjukkan rhitung antara variabel media Whatsapp dengan motivasi belajar lebih besar dari rtabel, yakni 0,587 > 0,1471 dan signifikansi 0,000 < 0,05 serta menggunakan uji t dengan hasil thitung = 4,635 > ttabel 1,973 dengan tingkat signifikansi 0,000. (2) terdapat pengaruh penggunaan media Google Classroom terhadap motivasi belajar pada siswa bidang kejuruan Akuntansi dan Keuangan Lembaga di SMK X Surakarta dibuktikan dengan uji korelasi sederhana yang menunjukkan rhitung antara variabel media Whatsapp dengan motivasi belajar lebih besar dari rtabel, yakni 0,540 > 0,1471 dan signifikansi 0,000 < 0,05 serta menggunakan uji t dengan hasil thitung = 2,616 > ttabel 1,973 dengan tingkat signifikansi 0,000. (3) terdapat pengaruh penggunaan media Whatsapp dan Google Classroom terhadap motivasi belajar pada siswa bidang kejuruan Akuntansi dan Keuangan Lembaga di SMK X Surakarta dibuktikan dengan uji korelasi berganda yang menunjukkan Fhitung > Ftabel, yakni 51,115 > 3,05 dan signifikansi 0,000 < 0,05. Kata Kunci: Whatsapp, Google Classroom, Motivasi Belajar
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.