HUBUNGAN KEMANDIRIAN DAN DUKUNGAN SOSIAL DENGAN INTENSI BERWIRAUSAHA SISWA SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN DI KARANGANYA
Abstract
ABSTRACT This study aims to examine (1) the relationship between self reliance and entrepreneurial intentions of vocational high school students in Karanganyar; (2) the relationship between social support and entrepreneurial intentions of vocational high school students in Karanganyar; (3) the relationship between self reliance and social support entrepreneurial intentions of vocational high school students in Karanganyar. This research is correlational quantitative research. This study uses a descriptive quantitative method with a correlational approach. The population in this study are students with accounting and financial institution expertise in class XII at Vocational High School in Karanganyar district with A accreditation. The sampling technique in this study uses a proportional random sampling technique which obtains 158 samples. Data collection techniques using a questionnaire. Data analysis techniques using descriptive statistical analysis, multiple correlations, and multiple regression analysis. The results show (1) there is a positive and significant relationship between self reliance and the entrepreneurial intensity of Vocational High School students in Karanganyar; (2) there is a positive and significant relationship between social support and the entrepreneurial intensity of Vocational High School students in Karanganyar; (3) there is a positive and significant relationship between self reliance and social support with the entrepreneurial intensity of Vocational High School students in Karanganyar. The regression model of this study is Y = Y = 8.344 + 0.212X1 + 0.123X2. Keywords: Self Reliance, Social Support, Entrepreneurial Intention ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk menguji (1) hubungan antara kemandirian dengan intensi berwirausaha siswa Sekolah Menengah Kejuruan di Karanganyar; (2) hubungan antara dukungan sosial dengan intensi berwirausaha siswa Sekolah Menengah Kejuruan di Karanganyar; (3) hubungan antara kemandirian dan dukungan sosial dengan intensi berwirausaha siswa Sekolah Menengah Kejuruan di Karanganyar. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif deskriptif dengan pendekatan korelasional. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa dengan Program Keahlian Akuntansi dan Keuangan Lembaga kelas XII Sekolah Menengah Kejuruan di Kecamatan Karanganyar dengan akreditasi A. Teknik pengambilan sampel dalam penelitian ini menggunakan teknik proportional random sampling dan diperoleh sampel sebanyak 158 siswa. Teknik pengumpulan data menggunakan angket. Teknik analisis data menggunakan analisis statistik deskriptif, korelasi berganda, dan analisis regresi linear berganda. Hasil penelitian menunjukkan: (1) terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara kemandirian dengan intensi berwirausaha siswa Sekolah Menengah Kejuruan di Karanganyar; (2) terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara dukungan sosial dengan intensi berwirausaha siswa Sekolah Menengah Kejuruan di Karanganyar; (3) terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara kemandirian dan dukungan sosial dengan intensi berwirausaha siswa Sekolah Menengah Kejuruan di Karanganyar. Model regresi penelitian ini yaitu Y = Y=8,344+0,212X1+0,123X2. Kata kunci: Kemandirian, Dukungan Sosial, Intensi Berwirausaha
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.