PENINGKATAN HASIL BELAJAR AKUNTANSI MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD BERBANTUAN MEDIA E-MODUL INTERAKTIF
Abstract
Abstract This research intended to improve accounting learning outcomes by the implementation of Student Team Achievement Division type cooperative learning model assisted by interactive e-module for XII AKL SMK X Surakarta. This research used classroom action research. This research was conducted in two cycles that consisting of two meetings. The subject of this research were 36 students. The technique of collecting data used interview, observation, documentation, and test. The techniques of data analyzed used quantitative and qualitative data. This research has decided the key performace indicators 75% of students reach the minimum completeness criteria of 78. The student’s accounting learning outcomes in cognitive and psychomotor from pre-action was 27,78% and 33,33% students reach the minimum completeness criteria. In the first cycle, the percentage of student’s accounting learning outcomes in cognitive and psychomotor was 55,56% and 58,33% students reach the minimum completeness criteria. In the second cycle, the accounting learning outcomes of students who reached the minimum completeness criteria has achieved the expected succes, for cognitive was 31 or 86,11% students and psychomotor was 30 or 83,33% students. This research concluded that the implementation of STAD-type cooperative learning model assisted by interactive e-module could increase student’s accounting learning outcomes. Keywords: Student’s Team Achievement Division (STAD), Interactive E-Module, Accounting Leaning Outcomes Abstrak Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar akuntansi melalui penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Student Team Achievement Division berbantuan media e-modul interaktif pada siswa kelas XII AKL di SMK X Surakarta. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas. Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus yang setiap siklusnya terdiri dari dua pertemuan. Subjek penelitian ini adalah 36 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi, dokumentasi, dan tes. Analisis data penelitian menggunakan data kuantitatif dan kualitatif. Penelitian ini menetapkan indikator capaian keberhasilan untuk hasil belajar ranah kognitif dan psikomotorik yaitu 75% siswa mencapai Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) 78. Data hasil belajar ranah kognitif dan psikomotorik siswa saat pratindakan masing-masing sebesar 27,78% dan 33,33% siswa yang mencapai KKM. Pada siklus I persentase jumlah siswa yang memiliki hasil belajar di atas KKM untuk ranah kognitif sebanyak 55,56% dan untuk ranah psikomotorik sebanyak 58,33% siswa. Pada siklus II, hasil belajar akuntansi siswa yang mencapai KKM sudah mencapai indikator keberhasilan yang diharapkan yaitu untuk ranah kognitif sebanyak 31 atau 86,11% siswa dan untuk ranah psikomotorik sebanyak 30 atau 83,33% siswa. Berdasarkan data di atas dapat disimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD berbantuan e-modul interaktif dapat meningkatkan hasil belajar akuntansi siswa. Kata kunci: Student’s Team Achievement Division (STAD), E-Modul Interaktif, Hasil Belajar Akuntansi
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.