EFEKTIFITAS PEMBELAJARAN DARING BERBASIS MASALAH TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA MENENGAH KEJURUAN

Denti Fadilah Septianingrum, Sudiyanto Sudiyanto, Lies Nurhaini

Abstract

ABSTRACT This study aims to examine the effect of implementing Problem-Based Online Learning (PDBM) on critical thinking skills in learning accounting adjustments at vocational high school. This research is a quasi-experimental. The population in this study were 108 students. A sample of 72 students was taken using a random sample technique. Data collection techniques using test techniques, observation, interviews, and documentation. The data analysis technique used is the t-test. The results of the study showed that there were differences in the skills to think critically in the experimental and control class students. This proven through the acquisition of the Independent Sample T-test where the t count is 6.479 with a significance level of 0.000. Besides that, the average students' critical thinking skills in the experimental class increased by 21 points, before and after treatment. Thus it can be concluded that Problem-Based Online Learning (PDBM) has an effect on students' critical thinking abilities in learning accounting adjustments. Keywords: Critical Thinking, Accounting Adjusments, Problem-Based Learning ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh penerapan Pembelajaran Daring Berbasis Masalah (PDBM) terhadap kemampuan berpikir kritis pada pembelajaran akuntansi penyesuaian di Sekolah Menengah Kehuruan (SMK). Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen semu. Populasi pada penelitian ini adalah 108 siswa. Sampel sebanyak 72 siswa diambil menggunakan teknik sampel acak. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik tes, observasi, wawancara, dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah uji-t. Hasil penelitian menunjukkan terdapat perbedaan kemampuan berpikir kritis pada siswa kelas eksperimen dan kelas kontrol. Hal ini dibuktikan melalui perolehan Independent Sample T-test dimana thitung 6,479 dengan tingkat signifikansi 0,000. Disamping itu rata-rata kemampuan berpikir kritis siswa pada kelas eksperimen meningkat 21 poin, sebelum dan sesudah perlakuan. Dengan demikian dapat disimpulkan Pembelajaran Daring Berbasis Masalah berpengaruh terhadap kemampuan berpikir kritis siswa pada pembelajaran akuntansi penyesuaian. Kata Kunci: Berpikir Kritis, Akuntansi Penyesuaian, Pembelajaran Berbasis Masalah

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.