HUBUNGAN FRAUD DIAMOND DAN KEPERCAYAAN DIRI DENGAN PERILAKU KECURANGAN AKADEMIK MAHASISWA RUMPUN EKONOMI FKIP UNIVERSITAS X
Abstract
Abstract This research aimed to examine the relationships among pressure, opportunity, rationalization, capability, and self-confidence with academic fraud behavior in FKIP X University 2018 economics clump study program. This was quantitative research with an ex post facto approach. The subject of this research was students at Accounting Education, Economic Education, and Office Administration Education FKIP X University 2018. The sample was 144 respondents and the sampling method used was random sampling. The data collection methods used were a questionnaire and an observation. The data analysis technique used were descriptive statistical analysis, simple correlation, multiple correlations, and F test. The results of this research indicate that there was a (1) relationship between pressure and academic fraud behavior, proven with a Pearson Correlation of 0,371 (Sig 0,000<0,05); (2) relationship between opportunity and academic fraud behavior, proven with a Pearson Correlation of 0,281 (Sig 0,001<0,05); (3) relationship between rationalization and academic fraud behavior, proven with a Pearson Correlation of 0,582 (Sig 0,000<0,05); (4) relationship between capability and academic fraud behavior, proven with a Pearson Correlation of 0,510 (Sig 0,000<0,05); (5) relationship between selfconfidence and academic fraud behavior, proven with a Pearson Correlation of -0,184 (Sig 0,027<0,05); (6) relationship among pressure, opportunity, rationalization, capability, and selfconfidence with academic fraud behavior, proven with test multiple correlations of 0,647 (Sig 0,000<0,05). Keywords: fraud diamond theory, self-confidence, academic fraud behavior
Abstrak Penelitian ini bertujuan menguji hubungan antara variabel tekanan, kesempatan, rasionalisasi, kemampuan, kepercayaan diri dengan perilaku kecurangan akademik pada mahasiswa rumpun ekonomi FKIP Universitas X angkatan 2018. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan pendekatan ex post facto. Subjek terdiri dari mahasiswa Pendidikan Akuntansi, Pendidikan Ekonomi, dan Pendidikan Administrasi Perkantoran FKIP Universitas X 2018. Sampel sebanyak 144 responden, menggunakan teknik Random Sampling. Pengumpulan data dengan kuesioner dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan analisis statistik deskriptif, korelasi sederhana, korelasi ganda, dan uji F. Hasil penelitian ini menunjukkan terdapat (1) hubungan antara tekanan dengan perilaku kecurangan akademik dibuktikan dengan Pearson Correlation sebesar 0,371 (Sig 0,000<0,05); (2) hubungan antara kesempatan dengan perilaku kecurangan akademik dibuktikan dengan Pearson Correlation sebesar 0,281 (Sig 0,001<0,05); (3) hubungan antara rasionalisasi dengan perilaku kecurangan akademik dibuktikan dengan Pearson Correlation sebesar 0,582 (Sig 0,000<0,05); (4) hubungan antara kemampuan dengan perilaku kecurangan akademik dibuktikan dengan Pearson Correlation sebesar 0,510 (Sig 0,000<0,05); (5) hubungan antara kepercayaan diri dengan perilaku kecurangan akademik dibuktikan dengan Pearson Correlation sebesar -0,184 (Sig 0,027<0,05); (6) hubungan antara tekanan, kesempatan, rasionalisasi, kemampuan dan kepercayaan diri dengan perilaku kecurangan akademik dibuktikan dengan uji korelasi ganda sebesar 0,647 (Sig 0,000<0,05).
Kata Kunci: teori fraud diamond, kepercayaan diri, perilaku kecurangan akademik
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.