PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN TERHADAP HASIL BELAJAR MELALUI KEJENUHAN BELAJAR PADA SISWA SMK DI SURAKARTA TAHUN PELAJARAN 2021/2022

Umy Windyarti, Muhtar Muhtar, Asri Diah Susanti

Abstract

ABSTRACT The purpose of this study was to determine the effect of learning media on learning outcomes through learning saturation in students of SMK in Surakarta in the 2021/2022 academic year. This research was a type of  quantitative research with an ex post facto approach. The population in this study was from students in one of the vocational high schools in Surakarta, as many as 481 students and a sample of 218 using the proportionate stratified random sampling technique. Data analysis using Path Analysis with hypothesis testing, namely the path coefficient regression test through the t value at a significance level of 5% and the Sobel test. The results of this study indicate: First, there was a direct negative and significant effect of instructional media on learning saturation, with the results of t count > t table (-6,108 > 1,971). Second, there was no significant effect of learning saturation directly on learning outcomes, with the results of the t count < t table (-1.929 < 1.971). Third, there was no significant effect of instructional media directly on learning outcomes, with the results of t count < t table (0.616 < 1.971). Fourth, there was an indirect influence between learning media on learning outcomes through learning saturation, with the value of t count > t table (2,606 > 1,971). Keywords: Learning Media, Learning Saturation, Learning Outcomes. ABSTRAK Tujuan penelitian ini untuk mengetahui pengaruh media pembelajaran terhadap hasil belajar melalui kejenuhan belajar pada siswa SMK di Surakarta Tahun Pelajaran 2021/2022. Penelitian ini merupakan jenis penelitian kuantitatif dengan metode pendekatan expost facto. Populasi dalam penelitian ini dari siswa di salah satu SMK di Surakarta, sebanyak 481 siswa dan sampel sebanyak 218 menggunakan teknik proportionate stratified random sampling. Analisis data menggunakan Path Analysis dengan pengujian hipotesis yaitu uji regresi koefisien jalur melalui nilai t pada taraf signifikansi 5% dan uji sobel. Hasil penelitian ini menunjukkan: Pertama, terdapat pengaruh negatif dan signifikan media pembelajaran secara langsung terhadap kejenuhan belajar, dengan hasil t hitung > t tabel (-6,108 > 1,971). Kedua, tidak terdapat pengaruh yang signifikan kejenuhan belajar secara langsung terhadap hasil belajar, dengan hasil nilai t hitung < t tabel (-1,929 < 1,971). Ketiga, tidak terdapat pengaruh yang signifikan media pembelajaran secara langsung terhadap hasil belajar, dengan hasil t hitung < t tabel (0,616 < 1,971). Keempat, terdapat pengaruh secara tidak langsung antara media pembelajaran terhadap hasil belajar melalui kejenuhan belajar, dengan nilai t hitung > t tabel (2,606 > 1,971). Kata Kunci: Media Pembelajaran, Kejenuhan Belajar, Hasil Belajar

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.