PERANAN STRES BELAJAR DAN STRATEGI COPING TERHADAP PRESTASI AKADEMIK

Sekar Nitya Ananda, Sri Sumaryati, Asri Diah Susanti

Abstract

ABSTRACT The objective of this research to investigate indirect effect of learning stress on academic achievement through coping strategies in class XI accounting students. This research is quantitative with the expost facto method. The population of the research were all students of the Institutional Accounting and Finance Expertise Program class XI SMK Negeri in Surakarta. The sample in this research are 167 students who were taken by random sampling technique. Academic achievement data collected through tests, while learning stress data and coping strategies were collected through questionnaires. Data analysis used path analysis with hypothesis testing through path coefficient regression test and Sobel test. The results of this study indicate that: 1) learning stress has a direct negative effect on accounting students' coping strategies as indicated by a significance value of 0.000 (Sig < 0.05); 2) coping strategies have no direct and significant effect on academic achievement of Accounting students as indicated by a significance value of 0.457 (Sig > 0.05); 3) learning stress has a direct negative effect on the academic achievement of accounting students as indicated by a significance value of 0.012 (Sig < 0.05); and 4) there is no significant effect of learning stress indirectly on academic achievement through coping strategies of accounting students as indicated by the t-count value on the Sobel test less than t-table, namely 0.723 <1.654.
Keywords: Learning Stress, Coping Strategy, Academic Achievement
ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh tidak langsung stres belajar terhadap prestasi akademik melalui strategi coping pada siswa Akuntansi kelas XI. Jenis penelitian ini adalah kuantitatif dengan metode expost facto. Populasi dalam penelitian ini seluruh siswa Program Keahlian Akuntansi dan Keuangan Lembaga kelas XI SMK Negeri di Surakarta. Sampel dalam penelitian ini sejumlah 167 siswa yang diambil dengan teknik random sampling. Data prestasi akademik dikumpulkan dengan tes, sedangkan data stress belajar dan strategi coping dikumpulkan dengan angket. Analisis data menggunakan analisis jalur dengan pengujian hipotesis melalui uji regresi koefisien jalur dan uji sobel. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa : 1) stres belajar berpengaruh negatif secara langsung terhadap strategi coping siswa Akuntansi yang ditunjukkan dengan nilai signifikansi 0,000 (Sig < 0,05); 2) strategi coping tidak berpengaruh secara langsung dan signifikan terhadap prestasi akademik siswa Akuntansi yang ditunjukkan dengan nilai signifikansi 0,457 (Sig > 0,05); 3) stres belajar berpengaruh negatif secara langsung terhadap prestasi akademik siswa Akuntansi yang ditunjukan dengan nilai signifikansi 0,012 (Sig < 0,05); dan 4) tidak terdapat pengaruh yang signifikan stres belajar secara tidak langsung terhadap prestasi akademik melalui srategi coping siswa Akuntansi yang ditunjukkan dengan nilai t hitung pada uji sobel kurang dari t tabel yaitu 0,723 < 1,654. Kata kunci: Stres Belajar, Strategi Coping, Prestasi Akademik

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.