PENGARUH MOTIVASI BELAJAR DAN KEAKTIFAN BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA SMK NEGERI DI KOTA SURAKARTA

Maya Arumsari, Sigit Santoso, Nurhasan Hamidi

Abstract

ABSTRACT The study aims to examine to know: (1) the effect of learning motivation on students’ learning achievements at Vocational Schools in Surakarta, (2) the effect of learning activity on students’ learning achievements at Vocational Schools in Surakarta, (3) the effect of learning motivation and learning activity on students’ learning achievements at Vocational Schools in Surakarta. This research is descriptive research using the partial approach with a type of quantitative research. The results of the research indicated that: (1) there is a positive and significant effect between learning motivation and students’ learning achievements at Vocational Schools in Surakarta indicated by the regression test significance in the amount of 0.008; (2) there is a positive and significant effect between learning activity and students’ learning achievements at Vocational Schools in Surakarta indicated by the regression test significance in the amount of 0.005; (3) there is a positive and significant effect between learning motivation and learning activity with students’ learning achievements at Vocational Schools in Surakarta indicated by equation model Y = 14, 338 + 0,853 + 0,940 which significant with a test significance value of the F 0.000. Keywords: learning motivation, active learning, learning achievement.

ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui adanya: (1) pengaruh motivasi belajar terhadap prestasi belajar siswa pada SMK Negeri di Kota Surakarta, (2) pengaruh keaktifan belajar terhadap prestasi belajar siswa pada SMK Negeri di Kota Surakarta, (3) pengaruh motivasi belajar dan keaktifan belajar terhadap prestasi belajar siswa pada SMK Negeri di Kota Surakarta. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif menggunakan pendekatan kausal dengan jenis data kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) terdapat pengaruh yang positif dan signifikan antara motivasi belajar dengan prestasi belajar siswa pada SMK Negeri di Kota Surakarta yang ditunjukan dengan nilai signifikansi uji regresi sebesar 0,008; (2) terdapat pengaruh yang positif dan signifikan antara keaktifan belajar dengan prestasi belajar siswa pada SMK Negeri di Kota Surakarta yang ditunjukan dengan nilai signifikansi uji regresi sebesar 0,005; (3) terdapat pengaruh yang positif dan signifikan antara motivasi belajar dan keaktifan dengan prestasi belajar siswa pada SMK Negeri di Kota Surakarta yang ditunjukan dengan model persamaan Y = 14, 338 + 0,853 + 0,940 yang secara signifikan dengan nilai signifikansi uji F 0,000. Kata Kunci: Motivasi belajar, keaktifan belajar, prestasi belajar.

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.