KEEFEKTIFAN MODEL INKUIRI TERBIMBING BERBASIS E-LEARNING TERHADAP PENINGKATAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS PADA PEMBELAJARAN AKUNTANSI DASAR DI SMK

Raras Danastri, Sudiyanto Sudiyanto, Nurhasan Hamidi

Abstract

Abstract The objective of this research is to determine the effectiveness of guided inquiry model based on elearning towards student’s critical thinking skills improvement in basic accounting learning at Vocational High School. The reasearch used the quasy experiment research method wih non- equivalent control group design. Its population was 105 learners grade X accounting of State Vocational High School. Cluster sampling technique was used to determine its samples. The selected samples of the research were the students in Grade X AK 3 as experimental class and X AK 2 as control class. Each class consisted of 35 students. The data of the research were collected through questionnaire, observation, and documentation. The data analyzed by using the independent sample t-test. The result of the research shows that there was the effect in using guided inquiry model based on e-learning on the improvement student’s critical thinking skills in basic accounting learning at Public Vocational High School as indiceted by the value of sig.(2-tailed)<α(0,000<0,05). The guided inquiry model based on e-learning is effective in improving critical thinking skills in basic accounting learning at Public Vocational High School. This can be seen from the N-Gain average score of the experimental class's critical thinking ability which is higher than the control class, which is 61.34. The student’s critical thinking skills who using guided inquiry model based on e-learning is higher than the students who using free inquiry model based on e-learning. Keywords: guided inquiry, based on e-learning, critical thinking skill Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keefektifan penggunaan model pembelajaran inkuiri terbimbing berbasis e-learning terhadap kemampuan berpikir kritis peserta didik pada pembelajaran akuntansi dasar di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK). Penelitian ini menggunakan desain eksperimen semu dengan model Nonequivalent Control Group Design. Populasi penelitian ini adalah seluruh peserta didik kelas X paket keahlian Akuntansi SMK yang berjumlah 105 peserta didik. Sampel penelitian ini adalah kelas X AK 3 sebagai kelas eksperimen dan X AK 2 sebagai kelas kontrol yang masing – masing berjumlah 35 peserta didik dengan menggunakan teknik cluster sampling. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tes, observasi, dan dokumentasi. Analisis data penelitian ini menggunakan Independent Sampel T- Test. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh penggunaan model pembelajaran inkuiri terbimbing berbasis e-learning terhadap kemampuan berpikir kritis peserta didik pada pembelajaran akuntansi. Hal tersebut terlihat dari hasil pengujian hipotesis yang menunjukkan nilai Sig.(2- tailed)<α (0,000<0,05). Model inkuiri terbimbing berbasis e-learning efektif dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis pada pembelajaran Akuntansi Dasar di SMK. Hal tersebut terlihat dari skor rata – rata N-Gain kemampuan berpikir kritis kelas eksperimen yang lebih tinggi daripada kelas kontrol yaitu sebesar 61,34 Kemampuan berpikir kritis peserta didik yang menggunakan model pembelajaran inkuiri terbimbing berbasis e-learning lebih tinggi daripada peserta didik yang menggunakan model pembelajaran inkuiri bebas berbasis e-learning pada pembelajaran akuntansi. Kata Kunci: inkuiri terbimbing, e-learning, berpikir kritis

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.