HUBUNGAN KECERDASAN EMOSIONAL, MOTIVASI MENJADI GURU PROFESIONAL, DAN KEEFEKTIFAN PROGRAM PENGALAMAN LAPANGAN DENGAN MINAT MENGIKUTI PROGRAM PENDIDIKAN PROFESI GURU PADA MAHASISWA FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN UNIVERSITAS SEBELAS MARET
Abstract
ABSTRACT This study aims to examine relationship between: 1. Emotional Intelligence with Interest Participating PPG in FKIP UNS Students, 2. Motivation to Become Professional Teacher with Interest Participating PPG in FKIP UNS Students, 3. Effectiveness of PPL with Interest Participating PPG in FKIP UNS Students, 4 Emotional Intelligence, Motivation to Become Professional Teacher, and Effectiveness of PPL with Interest Participating PPG for FKIP UNS students. The research method uses correlational quantitative. The results of this study indicate that there is positive and significant relationship between: 1. Emotional intelligence with interest participating PPG in FKIP UNS students, evidenced by significance value of 0.026 <0.05, 2. Motivation to become professional teacher with interest participating PPG in FKIP UNS students, evidenced by significance value of 0.000 < 0.05, 3. The effectiveness of PPL with interest participating PPG in FKIP UNS students, evidenced by significance value of 0.033 < 0.05, 4. Emotional intelligence, motivation to become professional teacher, and effectiveness of PPL with interest in attending PPG in FKIP UNS students, evidenced by the value of sig. F change 0.000 < 0.05. Keywords: Emotional Intelligence, Motivation to become Professional Teacher, Effectiveness of Field Experience Programs, Interest in joining Teacher Professional Education ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk menguji hubungan antara: 1. Kecerdasan Emosional dengan Minat mengikuti PPG pada Mahasiswa FKIP UNS, 2. Motivasi Menjadi Guru Profesional dengan Minat mengikuti PPG pada Mahasiswa FKIP UNS, 3. Keefektifan PPL dengan Minat mengikuti PPG pada Mahasiswa FKIP UNS, 4. Kecerdasan Emosional, Motivasi Menjadi Guru Profesional, dan Keefektifan PPL dengan Minat mengikuti PPG pada Mahasiswa FKIP UNS. Metode penelitian menggunakan kuantitatif korelasional. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat hubungan positif dan signifikan antara: 1. Kecerdasan Emosional dengan Minat mengikuti PPG pada mahasiswa FKIP UNS, dibuktikan dengan nilai signifikansi 0,026 < 0,05, 2. Motivasi Menjadi Guru Profesional dengan Minat mengikuti PPG pada mahasiswa FKIP UNS, dibuktikan dengan nilai signifikansi 0,000 < 0,05, 3. Keefektifan PPL dengan Minat mengikuti PPG pada mahasiswa FKIP UNS, dibuktikan dengan nilai signifikansi 0,033 < 0,05, 4. Kecerdasan Emosional, Motivasi menjadi Guru Profesional, dan Keefektifan PPL dengan Minat mengikuti PPG pada mahasiswa FKIP UNS, dibuktikan dengan nilai sig. F change 0,000 < 0,05. Kata Kunci: Kecerdasan Emosional, Motivasi menjadi Guru Profesional, Keefektifan Program Pengalaman Lapangan, Minat mengikuti Pendidikan Profesi Guru
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.