PERSEPSI SISWA TENTANG NILAI KEJUJURAN DAN KEDISIPLINAN PADA PENDIDIKAN ANTIKORUPSI (STUDI DI SMK)

Novia Kosti Anggarini, Sigit Santoso, Nurhasan Hamidi

Abstract

Abstract The aims of this study were to investigate: 1) Student’s perceptions the value of honesty and discipline viewed from the cultural aspect of Anti-Corruption Education; 2) Student’s perceptions the valueof honesty and discipline viewed from the economic aspect of Anti-Corruption Education. This research was descriptive qualitative research. The population of this research was the principal, deputy headmaster of the curriculum, teacher of accounting subjects, grade X student of class accounting, and school keeper of SMKin the 2020/2021 academic year. In this research, there were ten studentsas informant. The source date ofthis research were informant, document, picture, and record. This research collected the data by using interview and document. Sampling technic used was purpose sampling. The analysis used wasinterractive analysis. The data validities used were source triangulation. The result of this research showed that 1) student’s perceptions of accounting expertise regarding the value of honesty and discipline in cultural aspects have positive perceptions. That was evidenced by students having adequate knowledge about the act of corruption by releazing that they have potential to commit corruption. Students are able to determine the steps and attitudes taken in preventing acts of corruption through Anticorruption Education, evidenced by the attitude of students who are able to apply and familiarize themselves to be honest and disciplined for the future because it is the way of view of those who do not want to depend on others; (2) student’s perceptions of accounting expertise regarding the value of honesty and discipline in economic aspects have positive perceptions.Evidenced by the ability of students to manage and allocate finances carefully as needed, saving money, being able to make financial plans, saying as it is about school payments, and returning the full refund when parents order shopping. Keywords: student perception, honesty value, discipline ,value, anticorruption education Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji (1) persepsi siswa mengenai nilai kejujuran dan kedisiplinan yang ditinjau dari aspek budaya pada Pendidikan Antikorupsi; dan (2) persepsi siswa mengenai nilai kejujuran dan nilai kedisiplinan yang ditinjau dari aspek ekonomi pada Pendidikan Antikorupsi. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah kepala sekolah, wakil kepala sekolah kurikulum, guru mata pelajaran akuntansi, siswa kelas X bidang keahlian akuntansi, dan penjaga sekolah SMK tahun ajaran 2020/2021. Sumber data penelitian ini adalah informan, dokumen, gambar, dan rekaman. Teknik sampling yang digunakan adalah purposive sampling. Model analisis yang digunakan adalah analisis interaktif. Validitas data yang digunakan adalah triangulasi sumber. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) persepsi siswa bidang keahlian akuntansi mengenai nilai kejujuran dan kedisiplinan pada aspek budaya memiliki persepsi positif.. Hal ini dibuktikan dengan siswa menyadari bahwa tindakan korupsi dapat dilakukan oleh siapa saja termasuk dirinya sendiri, mampu menerapkan dan membiasakan diri untuk jujur dan disiplin demi masa depan karena merupakan cara pandang yang tidak ingin bergantung dengan orang lain; (2) persepsi siswa bidang keahlian akuntansi mengenai nilai kejujuran dan kedisiplinan pada aspek ekonomi memiliki persepsi positif. Dibuktikan dengan kemampuan siswa mengelola dan mengalokasikan keuangan dengan cermat, menabung, membuat rencana keuangan, mengatakan dengan apa adanya mengenai pembayaran sekolah, dan mengembalikan uang kembalian seutuhnya ketika orang tua menyuruh belanja. Kata Kunci: persepsi siswa, nilai kejujuran, nilai kedisiplinan, pendidikan antikorupsi

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.