HUBUNGAN ANTARA SELF-ESTEEM DENGAN PROKRASTINASI AKADEMIK SISWA JURUSAN AKUNTANSI SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN NEGERI KOTA SURAKARTA

Anita Widowati, Muhtar Muhtar, Jaryanto Jaryanto

Abstract

ABSTRACT The research aims to examine relationship between self-esteem and academic procrastination of accounting students at Vocational High Schools. This research is used temporal motivation theory which explains that each individual prioritizes activities that provide the highest benefit. This research is used correlational quantitative method. The samples of the research are 176 students who are taken by proportionate stratified random sampling method. The method of collecting the data is used documentation study and questionnaire. The method of analyzing the data is used correlation test and simple regression test. The results of the research showed that there was a negative and significant correlation between self-esteem dan academic procrastination of accounting students at Vocational High Schools. It was evidenced by: (1) simple correlation test results showed (rstat. = ǀ-0,484ǀ > rtable = 0,148) and significance value of less than 0.05 (0.000 > 0.05). (2) the regression analysis with the equation model Y=58,319 – 0,662X were statistically significant. (3) the coefficient of determination (R2 ) of 23,4% showed that selfesteem is able to explain the procrastination variable by 23,4% while 76,6% of the procrastination variable is explained by other variables outside this research. Keywords: self-esteem, academic procrastination, education ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk menguji hubungan antara self-esteem dengan prokrastinasi akademik siswa akuntansi di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri Kota Surakarta. Penelitian ini menggunakan teori motivasi temporal (TMT) yang menjelaskan bahwa setiap individu selalu memprioritaskan aktivitas yang dapat memberikan manfaat tertinggi. Metode penelitian yang digunakan adalah kuantitatif korelasional. Sampel dalam penelitian ini sebanyak 176 siswa yang diambil dengan metode proportionate stratified random sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan studi dokumentasi dan angket (kuesioner). Analisis data penelitian ini menggunakan uji korelasi dan uji regresi linear sederhana. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan negatif yang signifikan antara self-esteem dengan prokrastinasi akademik siswa akuntansi di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri Kota Surakarta. Hal ini dibuktikan dengan: (1) hasil uji korelasi sederhana menunjukkan (rhitung = ǀ-0,484ǀ > rtabel = 0,148) dan nilai signifikansi kurang dari 0,05 (0,000 < 0,05). (2) model persamaan Y= 58,319 – 0,662 X signifikan secara statistik. (3) koefisien determinasi (R2 ) sebesar 23,4% berarti variabel self-esteem mampu menjelaskan variabel prokrastinasi akademik sebesar 23,4%, sedangkan sebesar 76,6% variabel prokrastinasi akademik dijelaskan oleh variabel lain di luar penelitian ini. Kata kunci: self-esteem, prokrastinasi akademik, pendidikan

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.