PENINGKATAN HASIL BELAJAR MELALUI PENERAPAN MEDIA SOSIAL PADA PESERTA DIDIK KELAS X AKL SMK DI KARANGANYAR

Yuliyana Yuliyana, susilaningsih susilaningsih, Jaryanto Jaryanto

Abstract

ABSTRACT The purpose of this study was to improve learning outcomes through the application of social media to students of class X AKL SMK in Karanganyar. This research is a Classroom Action Research (CAR). The subjects of this study were 19 students of class X AKL. Data collection techniques with observation, documentation, and tests. Validity of the data using content validity. Data analysis used critical analysis techniques for qualitative data and comparative descriptive statistical techniques for quantitative data. The results showed that there was an increase in learning outcomes in pre-action, cycle I, and cycle II. In the pre-action, the percentage of completeness was 26.32% for the affective domain, 21.05% for the cognitive domain, and 26.32% for the psychomotor domain. In the first cycle, it increased to 52.63% for the affective domain, 57.89% for the cognitive domain, and 42.1% for the psychomotor domain. In the second cycle, the percentage of completeness also increased to 84.21% for the affective domain, 78.95% for the cognitive domain, and 78.95% for the psychomotor domain. The conclusion of this study is that there is an increase in learning outcomes through the application of social media to students of class X AKL SMK in Karanganyar. Keywords : Classroom Action Research, Social Media, Learning Outcomes ABSTRAK Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar melalui penerapan media sosial pada peserta didik kelas X AKL SMK di Karanganyar. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Subjek penelitian ini adalah 19 peserta didik kelas X AKL. Teknik pengumpulan data dengan observasi, dokumentasi, dan tes. Uji validitas data menggunakan validitas isi. Analisis data menggunakan teknik analisis kritis untuk data kualitatif dan teknik statistik deskriptif komparatif untuk data kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat peningkatan hasil belajar pada pra tindakan, siklus I, dan siklus II. Pada pra tindakan persentase ketuntasan 26,32% untuk ranah afektif, 21,05% untuk ranah kognitif, dan 26,32% untuk ranah psikomotorik. Pada siklus I mengalami peningkatan menjadi 52,63% untuk ranah afektif, 57,89% untuk ranah kognitif, dan 42,1% untuk ranah psikomotorik. Pada siklus II juga mengalami peningkatan persentase ketuntasan menjadi 84,21% untuk ranah afektif, 78,95% untuk ranah kognitif, dan 78,95% untuk ranah psikomotorik. Simpulan penelitian ini adalah terdapat peningkatan hasil belajar melalui penerapan media sosial pada peserta didik kelas X AKL SMK di Karanganyar. Kata Kunci : Penelitian Tindakan Kelas, Media Sosial, Hasil Belajar

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.